Prejsť na obsah

Inovácie a modernizácia sa čím ďalej tým viac dotýkajú aj automobilizmu a samotných áut. Už nie je nič neobvyklé jazdiť v aute na elektrinu, poprípade hybridný pohon. Ani tieto neustále prichádzajúce vylepšenia však zrejme nezabránia tomu, aby v najbližších desiatkach rokov začalo byť vlastné auto brané tak, ako je dnes napríklad vlastný kôň. Vlastné autá sa stanú zbytočným luxusom a tak budú vhodné už len pre zberateľov a veľkých fanúšikov, poprípade pre ľudí, ktorí ich budú skutočne nevyhnutne potrebovať na svoju prepravu.

,,Nové technológie ako samojazdiace autá sa budú spájať s dopravnými sieťami aké má napríklad Uber, čo vo výsledku v horizonte 25 až 30 rokov zníži potrebu a dôvod na vlastníctvo auta na minimum“, povedal pre Business Insider Jamais Cascio, futurológ z Inštitútu pre etiku a novovznikajúce technológie. Ako Cascio pokračuje, ,,malo by to úplne zmeniť pohľad na autá a dopravu, ako ich poznáme dnes. Zmena to bude viac kultúrna ako technologická, keďže tu máme romantickú autokultúru a spätne sa na to v budúcnosti budeme pozerať podobne, ako sa voľakedy ľudia pozerali na kone, ktoré boli ich dopravnými prostriedkami.“

Jamais Cascio

Jamais Cascio

,,Dievčatá budú mať pravdepodobne po izbách namiesto modelov koní modely áut. Budú stále ľudia, ktorí si budú užívať osobné vlastníctvo áut, podobne ako je tomu dnes pri koňoch. Nebude to kvôli užitočnosti, bude to romantická záľuba„, dodáva Cascio. Bežné autá sa podľa neho stanú zastaranými, pretože samojazdiace budú skrátka úspornejšie a bezpečnejšie. Ľudia nebudú potrebovať vlastné autá, pretože bude oveľa zmysluplnejšie využiť sieť samojazdiacich áut, kedykoľvek bude potrebné sa presúvať.

Samojazdiace Google autá

Podľa Jamaisa Cascia to nemusí byť rovnaké vozidlo, ktoré vás na miesto dovezie a neskôr z neho odvezie. Doprava je podľa neho servis, ktorý je individualizovaný bez individuálneho vlastníctva. Je individuálny ale nie osobný. Nie je individuálnejší ani osobnejší než chodník. Je to len nástroj. Ako Cascio dodáva, tento model by mohol fungovať ako v mestách, tak aj na regionálnej úrovni, kde by sa mal spojiť s ďalšími dopravnými sieťami, ako napríklad vysokorýchlostnými železnicami alebo vákuovými kapsulami, ktoré sa dokážu pohybovať rýchlejšie ako 6000 km/hHyperloopom od Elona Muska.

Hyperloop Elon MuskUž o 15 rokov, teda v roku 2030, by mal trh samojazdiacich áut dosiahnuť hodnotu 87 miliárd dolárov. Preto sa niet čo čudovať, že na vývoji v tejto oblasti pilne pracujú ako v Google, Uberi alebo Apple, tak aj u bežných výrobcov áut, kde takmer každý pracuje na samojazdiacej technológii. Na jednej strane vývoj napreduje, avšak čo bude taktiež  nemenej dôležité bude potrebná legislatívna úprava v každej krajine sveta, aby tieto vozidlá mohli neobmedzene jazdiť. Aj keď toto celé môže zatiaľ znieť šialene a neuveriteľne, predstavte si už len to, koľko problémov s parkovaním by ste si ušetrili. A to je len ďalší z množstva dôvodov, prečo možno už o 25 rokov nebudete potrebovať vlastné auto :)

Komentáre

Najnovšie