Prejsť na obsah

Growth hacking - Tajná ingrediencia, ktorá mení obyčajné startupy na gigantov

Čo je tou ingredienciou, ktorá premieňa začínajúce startupy na trhových lídrov? V minulom článku ste sa dozvedeli, že jednou z účinných stratégií je vytvorenie návyku na váš produkt alebo službu.

Ak sa ľudia pravidelne vracajú a platia za vašu službu na mesačnej báze, nemusíte sa o svoje zisky veľmi báť. Ale, čo ak nemáte ako dosiahnuť, aby váš produkt ľudia používali pravidelne? Čo ak nemáte ako dosiahnuť, aby vám za vašu službu zákazníci platili pravidelne? Čo ak ste vynašli nejakú technológiu, ktorú nemôžete ponúkať na mesačnej báze?

V tom prípade je tu growth hacking. Na slovensku väčšinou neznámy pojem, no vo svete sú growth hackeri narastajúcou skupinou, ktorá stojí za rýchlymi úspechmi mnohých startupov. Myslíte si, že takýto nárast, ako mal Facebook, sa stal náhodou?

Infographic: Facebook Hits 1 Billion Users! | Statista
Zdroj Statista

Pred ním tu boli aj iné sociálne siete, napríklad MySpace. Ale ten už dnes nie je ani zďaleka taký navštevovaný, ako v časoch svojej najväčšej slávy. Je to o premyslenom pláne. S jednou drobnou zmenou.

Bežne ľudia pokladajú za plán niečo fixné a nemenné. A to je chyba, ktorú robí mnoho firiem. V dobe, kedy neviete, čo bude a nebude fungovať a ako bude situácia vyzerať o rok, nie je možné stavať úspech na fixných plánoch. Ale na flexibilných plánoch. S niečím treba začať. Ale potom treba rýchlo zistiť, či to funguje. A presne o tom je growth hacking. O neúprosnom testovaní efektivity všetkých marketingových aktivít. Marketing pre growth hackera nie je len o kreativite alebo o intuitívnom rozhodovaní. Growth hacker na to ide inak. Premyslene a analyticky. Stavia svoje rozhodnutia na 3 princípoch.

Prvý princíp growth hackingu

Problém s neúčinnosťou marketingu spočíva aj v tom, že ak vyrobíte niečo, o čo nie je záujem, ani najlepší marketing to nezachráni. Ale ak máte niečo, o čo je záujem, aj s bežným marketingom dokážete dosiahnuť lepšie výsledky. Potrebujete čo najskôr zistiť, o čo je záujem, čo ľudia hľadajú a čo ich zaujíma.

Napríklad, ak vyvíjate webovú aplikáciu, nepridávajte tam vlastnosti len preto, lebo vznikli v hlave kreatívca. Najprv si zistite, či by chceli niečo pridať súčasní užívatelia, a na základe toho otestujte odozvu. Skvelým príkladom je aplikácia Buzzsumo, ktorá umožňuje content marketérom vytvárať obsah, ktorý ľudia budú s veľkou pravdepodobnosťou zbožňovať. A to tak, že s jej pomocou viete zistiť, aké články sú najzdieľanejšie podľa kľúčových slov, ktoré obsahujú, podľa web stránky a dokonca aj autora. Aplikácia vznikla z potreby marketérov vytvárať obsah, ktorý osloví čo najväčšie publikum. Preto sa teší popularite.Ponúka niečo, po čom je veľký dopyt.

Druhý princíp growth hackingu

Ak sa povie marketingová kampaň, čo vám napadne? Billboardy? Reklamy v televízii? Vystupovanie v televíznych programoch? V rádiu? Bannery na webe? Reklamy v časopisoch? Prednášky pred ľuďmi? Kampane často bývajú tak masívne a veľké, že zabúdame, že aj na prvý pohľad bezvýznamné veci môžu mať veľký dopad na vaše výsledky. 

Viete, ako si Twitter udržiava svojich užívateľov? Tých stratégií je, samozrejme, niekoľko, ale jednou z nich je úplná drobnosť. Vždy keď sa odhlásite, ponúknu vám možnosť stiahnuť si ich aplikáciu na telefón.

Twitter po odhlásení

Úplná drobnosť. Nič veľkolepé. Ale predsa zásadné. Načo by ste míňali peniaze na drahú reklamu v televízií, keď stačí povedať programátorom, aby po odhlásení boli užívatelia presmerovaný na stránku, ktorá ich nabáda k stiahnutiu aplikácie.

Pamätajte si, že čokoľvek, bez ohľadu na to, aké triviálne sa to môže zdať, môže pomôcť získať si ľudí pre váš nápad a udržať si ich. Aj taká jednoduchá vec, ako pripomienkový email, že už je to rok, čo je zákazník s vami.

Tretí princíp growth hackingu

Ak by ste niečo chceli dosiahnuť a súčasná metóda by vám nefungovala, pokračovali by ste v nej? Jasné že nie. Skúsili by ste niečo iné. Avšak v marketingu platí vo väčšine prípadov opak. Lipne sa na metódach, ktoré kedysi fungovali, alebo ich robia ostatní a nehľadí sa na to, či vôbec majú reálny výsledok. Pri growth hackingu sa nepozerá na to, či to robia ostatní alebo sa to takto robilo doteraz. Pozerá sa len na jedno hľadisko: čo najskôr zistite, ktoré aktivity vám prinášajú najlepšie výsledky. A potom z nich vyžmýkajte čo sa dá.

Prinieslo to výsledok? Tak v tom pokračuje. Neprinieslo to výsledok? Prestane s tým. Urobte svoje aktivity merateľnými. Ak, napríklad, robíte PPC kampaň, ktorej úlohou je dostať ľudí na stránku, kde môžu vyskúšať vašu webovú aplikáciu, stiahnuť si ebook alebo vykonať nejakú inú akciu, viete presne zmerať, koľko vás to stálo a či sa vám to oplatí.

Ak ste nemali dobré výsledky, možno potrebujete zmeniť cielenie kampane alebo texty na webe. Dôležité je nerobiť to, čo vám nefunguje a dúfať, že sa to zmení.

Komentáre

Najnovšie