Prejsť na obsah

Ako môžu nielen začínajúce startupy vyrásť vďaka A/B testovaniu

V tomto článku sa naučíte jednu z najúčinnejších stratégií growth hackingu, ktorú by ste mali prehliadať len na vlastné riziko. Reč je o A/B testoch. Čo to je a ako vám to dokáže pomôcť?

Ak ste čítali predošlý článok o growth hackingu a ako s jeho pomocou aj malé začínajúce startupy dokážu vyrásť na podnikateľských obrov, tak už viete, že ich rast nie je len o náhode. Alebo o tom, byť v správny čas na správnom mieste so správnym nápadom. Samozrejme, to všetko potrebujete. Ale len samotný nápad nestačí. Treba ho vedieť rozšíriť do povedomia ľudí a vedieť ho predať. Ideálne čo najúčinnejšie, aby ste nemuseli mrhať svojimi zdrojmi.

Čo sú A/B testy?

A/B test je kontrolovaný experiment na vašej webstránke, online alebo offline kampani, pri ktorom rovnomerne rozdelíte oslovenú skupinu ľudí medzi 2 alebo viac variácií.

Aby ste si to mohli predstaviť, dáme si jeden rýchly príklad. Dajme tomu, že máte web stránku, na ktorej sa môžu návštevníci registrovať alebo stiahnuť vašu aplikáciu. Aby ste dosiahli čo najlepšie výsledky, môžete polovicu návštevnosti poslať na verziu A a polovicu ľudí na verziu B stránky, kde sa môžu registrovať alebo si stiahnuť vašu aplikáciu. Po čase môžete zistiť, že pri verzii A ste dosiahli lepšie výsledky, ako pri verzii B.

Je to doslova len marketingový pojem na postup, ktorý používajú vedci pri experimentovaní. Tí používajú kontrolované experimenty. Aby si overili svoju hypotézu, vymyslia spôsob, ako ju otestovať. Aby si ale mohli byť istí výsledkami, často využívajú aj kontrolnú skupinu a nejakú variáciu podmienok, aby po experimente mohli povedať, že X je príčinou Y.

Podobne fungujú aj A/B testy. Zmeníte jeden element na vašom webe alebo kampani, a potom sledujete, ako táto zmena vplýva na vaše výsledky. Môžete teoretizovať, čo bude lepšie/horšie, ale vďaka testu budete presne vedieť, čo funguje a čo nie. A čo všetko môžete testovať?

ab testing

Prvky na weboch a kampaniach, ktoré môžete testovať

  • nadpisy
  • výhody a benefity (nie všetky sú rovnako zaujímavé pre ľudí)
  • font a veľkosť písma
  • text a farba tlačítok
  • predmety a texty emailov
  • obrázky na webe, banneroch, sociálnych sieťach
  • cielenie na rôzne skupiny ľudí
  • rôzne formáty reklám
  • a mnoho iného

Prečo sa oplatí robiť A/B testing

Ešte predtým, ako spustíte niečo naplno, viete s malým rozpočtom najprv niečo otestovať. Nebudete tak strieľať naslepo. Je to celkom jednoduché a nepotrebujete na to programátora. Existujú nástroje, ako napríklad, Optimizely alebo Visual website optimizer, s ktorými ich viete urobiť bez toho, aby ste museli urobiť čiarku v kóde svojho webu. Zbaví vás hádania a budete presne vedieť, čo funguje lepšie, čo menej a čo vôbec.

Z toho vyplýva najsilnejší dôvod. A to, že vyťažíte z kampaní naozaj maximum. Ak by ste robili PPC kampaň na Facebooku a nalievali do nej 1000 eur mesačne, tak by bol rozdiel, keby ste z nej mali 100 preklikov alebo 300. Chceli by ste menej alebo viac pri tom istom rozpočte? Pochopiteľne, že tú druhú možnosť. A presne s tým vám vedia pomôcť A/B testy. Viac sa o A/B testoch môžete dozvedieť tu.

Komentáre

Najnovšie