Dnes zverejnilo The Startup Studio, ktoré patrí pod KPMG, dalo by sa povedať výročnú správu o slovenskom startupovom ekosystéme za rok 2014. V Startupers.sk sme pre vás vybrali tie najzaujímavejšie informácie týkajúce sa slovenských startupov z tejto viac ako 80 stranovej správy. A niektoré informácie stoja skutočne za to!
Informácie v správe sú zložené z postrehov a odpovedí ľudí z celého slovenské startupového prostredia. Zloženie respondentov bolo skutočne pestré.
![2](http://www.startupers.sk/wp-content/uploads/2014/11/2.png)
Taktiež netreba zabúdať na vek respondentov, výsledkom je, že v slovenskom startup prostredí sú najpočetnejšie zastúpení tí vo veku 25 až 34 rokov, zatiaľ čo v USA je priemerný vek ľudí začínajúcich s vlastným biznisom až 40 rokov.
![3](http://www.startupers.sk/wp-content/uploads/2014/11/3.png)
S ohľadom na vzdelanie má viac ako tri štvrtiny účastníkov prieskumu ukončené minimálne vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa. V USA je to napríklad len 43%.
![4](http://www.startupers.sk/wp-content/uploads/2014/11/4.png)
A toto sú odbory, v ktorých respondenti vyštudovali. Dominuje zameranie na IT a biznis, čo je skvelý základ pre úspešný startup.
![5](http://www.startupers.sk/wp-content/uploads/2014/11/5.png)
To čo sa očakávalo sa aj potvrdilo, slovenský startup ekosystém potrebuje ženy! :)
![6](http://www.startupers.sk/wp-content/uploads/2014/11/6.png)
Počet founderov v startupoch býva rôzny, ale na Slovensku sú to najčastejšie 2-3 founderi.
![7](http://www.startupers.sk/wp-content/uploads/2014/11/7.png)
Ako vyzerá bežný slovenský startup? Vďaka grafu nižšie je odpoveď jasná, najbežnejší na Slovensku je hardvérový startup.
![8](http://www.startupers.sk/wp-content/uploads/2014/11/8.png)
Jedna vec je jasná, mnoho slovenských startupov sa pohybuje ako keby v začarovanom kruhu a preto sú niekedy aj po dlhšom čase stále kvázi na začiatku.
![9](http://www.startupers.sk/wp-content/uploads/2014/11/9.png)
Nižšie sú najbežnejšie dôvody, prečo slovenské startupy (ešte) nezarábajú, keď nezarábajú. Avšak zaujímavé je, že až 50% slovenských startupov zarába, aj keď až 83% z nich menej ako 100 000 € ročne.
![10](http://www.startupers.sk/wp-content/uploads/2014/11/10.png)
Štatistika počtu zamestnancov výraznejšie prekvapenie nepriniesla. Je potešujúce, že až 78% slovenských startupov má aspoň jedného zamestnanca.
![11](http://www.startupers.sk/wp-content/uploads/2014/11/11.png)
Skvelou informáciou však je, že za posledný rok viac ako polovica slovenských startupov navyšovala počet zamestnancov.
![12](http://www.startupers.sk/wp-content/uploads/2014/11/12.png)
Slováci sú veľmi dobrí v šetrení, aj z mála si dokážu niečo odložiť, preto sú takmer až tri štvrtiny slovenských startupov financované z vlastných peňazí.
![13](http://www.startupers.sk/wp-content/uploads/2014/11/13.png)
Pre niekoho je možno prekvapujúce, že financie sú dôležitým motívom pre startupovanie len pre 43%, až pre 89% to je túžba spraviť niečo nové a 57% chce zmeniť odvetvie v ktorom podnikajú (a možno aj svet :) ) Takto vyzerajú očakávania ich tržieb.
![14](http://www.startupers.sk/wp-content/uploads/2014/11/14.png)
Takmer polovica našich startupov však plánuje v najbližšom roku zamestnať 2-3 ľudí, čo je celkom potešujúca informácia, ktorá taktiež podčiarkuje vysoký potenciál startupov.
![15](http://www.startupers.sk/wp-content/uploads/2014/11/15.png)
A čo hovoria slovenské startupy na expanziu do zahraničia? Viac ako polovica by bola za! A 80% z nich rozšírenie svojho biznisu aj do iných krajín skutočne plánuje.
![add](http://www.startupers.sk/wp-content/uploads/2014/11/add.png)
Až 4 pätiny opýtaných by premiestnilo svoj startup kvôli vstupu na zahraničné trhy a prílivu nových zákazníkov. Bohužial až tretina by to spravila kvôli daňovým a legislatívnym výhodám.
![16](http://www.startupers.sk/wp-content/uploads/2014/11/16.png)
A keby mohli expandovať, kam by to bolo? USA, Kanada a Veľká Británia/Írsko, dá sa povedať, že celkom očakávané destinácie. Viac šokovalo že nám blízke trhy západnej a severnej Európy, na ktorých by sa mohli pomerne skôr uchytiť zaujímajú len zlomok startupov.
![17](http://www.startupers.sk/wp-content/uploads/2014/11/17.png)
Nasledujú silné stránky slovenských startupov, potešujúca je hlavne úroveň technických vedomostí našich startuperov.
![18](http://www.startupers.sk/wp-content/uploads/2014/11/18.png)
Pre objektivitu samozrejme treba uviesť aj tie slabšie, na ktorých by mali slovenské startupy popracovať, napríklad taká expanzia do zahraničia.
![19](http://www.startupers.sk/wp-content/uploads/2014/11/19.png)
Na záver je tu štatistika najpotešujúcejšia, je to jasné, slovenské startupové prostredie ide hore, preto by nás na Slovensku mohla čakať svetlá startupová budúcnosť, držme si palce! :)
![20](http://www.startupers.sk/wp-content/uploads/2014/11/20.png)
Kompletnú správu o slovenskom startupovom ekosystéme za rok 2014, ktorú sa určite oplatí si celú preštudovať, nájdete na http://www.kpmg-studio.sk/publications/KPMG_Startup_Survey_2014.pdf .