Prejsť na obsah

6 vecí z prípadu Goldee, z ktorých by sme si mohli niečo vziať - časť 1.

Väčšina z vás určite postrehla minulotýždňovú kauzu Goldee. Išlo o to, že slovenský startup Goldee, ktorý chcel priniesť inteligentné osvetlenie hlavne do amerických domácností a ktorý presne pred rokom v crowdfundingovej kampani na svojej stránke vyzbieral takmer 200 000 dolárov, skončil. Na tom by nebolo nič zvláštne, avšak do redakcie sa nám dostali informácie od bývalých zamestnancov, ktorí museli zostať v anonymite kvôli zmluve o mlčanlivosti, že v prípade Goldee nebolo údajne všetko s ´´kostolným poriadkom´´.

Časť zamestnancov uviedla, ako prebehla celá situácia z ich pohľadu a tieto informácie sme vám ako prví priniesli na Startupers.sk. Nasledovali ďalšie informácie, ktoré sa k nám pod zárukou anonymity do redakcie dostali s tým, že situácia bola ešte horšia, ako to, čo sme vám v prvom článku o kauze Goldee priniesli. Nasledovali verejné vyhlásenia, ako od časti tímu Goldee, tak aj od samotného CEO Goldee Tomáša Barana, ktorý po viac ako mesiaci oficiálne uviedol podporovateľom a fanúšikom tohto slovenského startupu, ako sa veci naozaj majú v oficiálnom stanovisku na stránke Goldee. Presne pred týždňom Tomáš zverejnil aj svoje stanovisko k zverejneným informáciám, avšak nedočkali sme sa bohužiaľ objasnenia všetkých nami zverejnených informácií a tak množstvo otázok zostáva aj naďalej nezodpovedaných. Bez ohľadu na to, kto čo tvrdí a kto má pravdu, je tu viacero vecí, ktoré si môžme z celej kauzy vziať a poučiť sa z nich, preto sme ich v šiestich bodoch v Startupers.sk pre vás rozanalyzovali a nižšie vám prinášame prvú časť z nich. Ak aj vám napadli niektoré veci, ktoré by sa dali z tohto prípadu vziať, napíšte ich prosím do komentov.

1. Crowdfundingová kampaň na vlastnej stránke – Goldee si zvolilo na vyzbieranie potrebných finančných prostriedkov vlastnú stránku Getgoldee.com, kde sa im podarilo presne pred rokom vyzbierať takmer 200 000 dolárov. V kampani im pomohlo hlavne skvele spracované video, ale samozrejme aj zaujímavý produkt.

Tip na premýšľanie: Skúste na svoju crowdfundingovú kampaň radšej globálne portály ako Kickstarter alebo Indiegogo. Zoberú vám síce nejaké to percento zo získaných peňazí, avšak sú omnoho transparentnejšie (hlavne z pohľadu podporovateľov) oproti vlastným stránkam, majú väčšiu návštevnosť a celková dôvera ľudí v projekty na týchto portáloch je väčšia. Aj tu sa stane, že projekt sa z rôznych príčin nakoniec nezrealizuje, avšak v takýchto prípadoch získajú často podporovatelia aspoň nejakú náhradu (odškodné), aj keď väčšinou len symbolickú. Avšak už tieto portály samotné sa rôznymi krokmi a pravidlami snažia zabraňovať situáciám, kedy podporovateľ dá projektu peniaze a nakoniec nedostane nič, aj keď to samozrejme nie je vždy možné. Preto je lepšie crowdfunding celkovo brať radšej ako investíciu s dávkou risku (preto sú na crowdfundingových portáloch aj nižšie ceny produktov, ako sú neskôr plánové obchodné ceny), ako nákup produktu v e-shope, ktorý sa k nám dostane za pár mesiacov (rokov).

2. Konkrétny dátum dodania produktu – v tomto prípade bol plánovaný dátum dodania Goldee Light Controlerov pol roka po ukončení kampane, teda v lete 2014.

Tip na premýšľanie: Konkrétny dátum dodania vášho produktu je záväzkom voči vašim podporovateľom a zákazníkom. Ak nemáte veci pripravené, premyslené a otestované (hotový funkčný finálny prototyp), nemôže byť presný dátum dodania istý. Nechajte si radšej časovú rezervu, aby ste zvládli aj neočakávané situácie, ktoré sa môžu kedykoľvek pri vývoji vyskytnúť, aby ste aj napriek komplikáciám dokázali doručiť váš produkt načas. Ak však nastane komplikovanejšia situácia, ktorej riešenie si vyžaduje dlhší čas, pripravte na to vopred (čo najskôr po zistení) a úplne pravdivo a otvorene vašich zákazníkov. Určite to pochopia (väčšina) a budú sa na produkt tešiť ešte viac, lebo budú vedieť, že sa na ňom naplno pracuje a zároveň budú mať najnovšie informácie v akom je práve ich produkt stave.

3. Míňanie získaných peňazí – Goldee malo po kampani množstvo interných a externých zamestnancov (20-30) a napriek tomu, že dostávali nízke platy, bolo to zrejme až moc, aj toto bol možno jeden z dôvodov, prečo sa získané peniaze minuli skôr, ako v startupe asi očakávali.

Tip na premýšľanie: Už od konca kampane musíte veľmi triezvo uvažovať, na čo získané peniaze použijete, musíte ich od začiatku brať ako investíciu, nie dar, a podporovateľov ako investorov, nie ako obyčajných ľudí, čo vám darovali svoje peniaze. Aj keď sa to čo vyzbierate môže v prípade úspešnej kampane na začiatku zdať ako celkom vysoká suma, pri nesprávnom a nezodpovednom nakladaní s ňou sa môžete v priebehu niekoľkých mesiacov ocitnúť na finančnom dne a čo bolo včera, už dnes byť nemusí. Väčšinou na to doplatia obe strany, ako v startupe, tak aj ľudia, ktorí dali projektu svoju dôveru a peniaze, pretože nakoniec nemá väčšinou ani jedna strana nič hmotné. Slovíčko hmotné je tu však úmyselne, pretože je tu aj niečo, čo napriek koncu projektu, obe strany získajú. Tou vecou je skúsenosť. Podporovatelia napríklad zistia, že nie je všetko zlato, čo sa blyští (v niektorých prípadoch doslova) a že podpora začínajúcich projektov je vysoko riziková investícia, ktorú si vždy treba premyslieť a získať ešte pred jej uskutočnením o danom projekte čo najviac informácií (čo robia napríklad spomínané crowdfundingové portály Kickstarter a Indiegogo samotné). Najviac aj v prípade nevydareného projektu však získajú na skúsenostiach samotní startupisti. Každý neúspech totiž človeka posúva bližšie k úspechu a toto presne je aj prípad startupov. Po neúspechu je dôležité spraviť si analýzu a zobrať si to dobré, čo ste získali a čo ste sa naučili a skúsiť niečo ďalšie aj s novonadobudnutými vedomosťami, poznatkami, kontaktmi a schopnosťami.

Už zajtra na Startupers.sk nájdete aj druhú časť o veciach, čo by sme si z celej kauzy Goldee mohli a mali vziať!

Komentáre

Najnovšie