Prejsť na obsah

Francúzsko chce od roku 2040 zakázať benzínové aj dieselové autá

Jeden z viac optimistických plánov francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona spočíva v cieli spraviť z Francúzska krajinu, ktorá bude do roku 2050 úplne neutrálna čo sa týka uhlíka. To si však vyžaduje výrazné zmeny v oblasti energetiky aj dopravy.

Nový francúzsky minister životného prostredia Nicolas Hulot v náväznosti na tento ambiciózny plán dal dva veľké sľuby. Prvým je, že Francúzsko prestane od roku 2022 používať uhlie na výrobu elektrickej energie a doterajší systém bude nahradený zelenými alternatívami. Väčší prísľub sa však týka oblasti dopravy francúzskych občanov. Ako uviedol portál The Independent, tí od roku 2040 už nebudú môcť používať benzínové a dieselové autá.

Produkcia elektromobilov je s lídrom v tejto oblasti, spoločnosťou Tesla, ešte pomerne v začiatkoch. Podľa plánov Francúzska však musia automobilky začať pracovať na čistých variantoch automobilov, ktoré budú aj cenovo dostupné pre masy. To si uvedomuje aj spoločnosť Tesla, ktorá uviedla na trh nový Model 3, ktorého cenovka začína na úrovni 35 000 dolárov (bez bonusov), čo je pre mnoho ľudí však stále veľmi vysoká cena. Hulot preto uviedol, že pre chudobnejších občanov, ktorí budú potrebovať auto, bude k dispozícií aj finančná podpora.

Pariz auta

Veľké meno v oblasti čistých automobilov má v tejto oblasti nepochybne aj spoločnosť Toyota, ktorá sa s ohľadom na budúcnosť zameriava okrem hybridných vozidiel aj na vodíkové. S prechodom z klasických spaľovacích automobilov na bezemisné však súvisí aj budovanie infraštruktúry, ktorú budú tieto automobily potrebovať, vrátane dobíjacích a čerpacích staníc. Problémom tohto zákazu však bude aj to, že v roku 2040 sa tak stanú milióny áut nelegálnymi a bude zaujímavé sledovať, ako sa s tým Francúzsko vysporiada.

Prečítajte si tiež: Francúzske strechy v komerčných zónach budú povinne zelené

Celá myšlienka je samozrejme reálna, je však dôležité, aby sa takýto obrovský prechod dobre naplánoval. Zostávajúcich 22 rokov do zákazu bude dôležité dobre využiť a to aj z pohľadu automobiliek. Vláda by si mala rozdeliť obdobia do niekoľkých sekcií a podporovať výmenu áut za bezemisné v niekoľkoročných blokoch, podobne ako to bolo na Slovensku pri šrotovnom. A ktohovie, je kľudne možné, že v krajine galského kohúta budú na cestách jazdiť vozidlá len s nulovými emisiami už skôr ako v roku 2040.

Foto: lonelyplanet.com, autoblog.com

Komentáre

Najnovšie