Prejsť na obsah

Prečo je YouTube reklama skvelý spôsob, ako osloviť masy bez obrovského rozpočtu

Predstavte si, že by ste mohli osloviť masy ľudí a dať im vedieť o vašej firme, nápade, startupe či aplikácií. Pritom by ste nepotrebovali státisíce alebo dokonca milióny vo svojom marketingovom rozpočte. Nebolo by skvelé urobiť z toho realitu?

Možno sa to zdá pritiahnuté za vlasy, ale možné to je. Nejaký rozpočet síce na to potrebovať budete, ale určite to nebudú milióny, ktoré dávajú veľké korporácie na reklamu v televízií, rádiách, časopisoch alebo bannerovej reklamy na weboch s vysokou návštevnosťou. Stačí si urobiť prieskum cien za umiestnenie vašej reklamy v týchto médiách a pri pohľade na tie obrovské sumy by ste mali slušné vzdelanie aj z top amerických univerzít.

Len na PR článok na vysoko navštevovaných weboch to vychádza v niektorých prípadoch na sumu, ktorá predstavuje priemerný plat Slováka. Aj keby ste mali balík peňazí, rozflákať ho na drahú reklamu by vám čoskoro vyprázdnilo účet, ak by vám váš nápad nezačal zarábať. Ako vyžmýkať z vášho rozpočtu na reklamu čo najviac a osloviť tak široké masy? Na to je tu YouTube reklama.

Existuje niekoľko dôvodov, prečo by ste ju mali minimálne zvážiť, pri najbližšej propagácii. YouTube má podľa štatistík 1 miliardu užívateľov. Aj keby ste chceli ostať len v slovenských končinách, stále máte 2,9 milióna Slovákov, ktorí mesačne trávia svoj čas na YouTube. (Zdroj: interné dáta Google, ktoré máme ako Google partneri)

2,9 milióna je, veru, pekne veľké číslo. A viete, čo je na tom najlepšie? Cena. Tipnite si, koľko vás stojí kliknutie na reklamu. Euro? Alebo 2 ? 100? Ani jedno z toho. Pri dobre nastavenej reklame dokážete za klik zaplatiť 1-2 centy. Dokonca, ak ľudia vašu reklamu preskočia, nič neplatíte. To už je poriadny rozdiel vo vynaložených financiách v porovnaní s televíziou alebo printovými médiami.

Ako je možné, že cena je tak malá? Dôvod je nasledovný. Youtube reklama je pomerne mladým formátom, ktorý v našich končinách ešte nie je taký zabehnutý. Podobne to bolo na začiatku aj s PPC reklamou vo vyhľadávacej sieti Google. Ceny za klik boli niekoľko centov. Nanešťastie, PPC reklama je v niektorých konkurenčných oblastiach dosť drahá. Cena za klik sa môže vyšplhať aj na niekoľko Eur.

Pozrite si ceny, ak by ste inzerovali na slová ako “autopozicovna” alebo “hypoteka.” Ak by ste mali za jeden klik zaplatiť 2 Eurá, potrebovali by ste mať tučný rozpočet na oslovenie tisícok ľudí.

obrazok 1 - cena za PPC

Ale s reklamou na YouTube tučný rozpočet nie je potrebný. Ako už viete, ceny sa pohybujú v centoch. To je možné vďaka tomu, že tento reklamný priestor ešte nie je taký preplnený. Napríklad, v Amerike bolo prvé spustenie Google reklamy v roku 2000. Aj preto sú najvyššie slovenské ceny za klik iba “drobné” v porovnaní za kliky, ktoré platíte v USA. Veď posúďte sami. Ak by ste chceli inzerovať pre oblasť online marketingu, pozrite si, koľko by vás to stálo.

obrazok 2 - cena za PPC USA

Samozrejme, pri lepšej analýze by sa dali aj v silne konkurenčnej Amerike nájsť lacnejšie slová. Podľa tejto štatistiky je v Amerike priemerná cena za klik medzi $1 a$ 2. Ide však o to, prečo sa ceny postupne zvyšujú, keď v začiatkoch boli ceny za klik oveľa menšie. Ceny idú postupne hore, pretože z roka na rok prichádza viac a viac inzerentov. Našťastie, na Slovensku ich toľko nie je, ale aj u nás sa postupom času začínajú v rôznych oblastiach ceny postupne zvyšovať, hoci nie až takým tempom ako v Amerike.

Tento trend možno očakávať postupom času aj v YouTube reklame. Treba však povedať jednu dôležitú vec. Aj napriek tomu, že to všetko znie super, YouTube reklama nemusí byť pre každého. Vhodná môže byť napríklad pre startupy, ktoré ponúkajú webovú aplikáciu. Ak máte verziu zdarma, viete ľahko zmerať kliky aj to, koľko ľudí začalo vďaka YouTubu vašu aplikáciu používať. Tiež je pre vás vhodná, ak chcete budovať povedomie o svojej značke.

Môžu ju využiť aj reštaurácie, obchody s oblečením, veľké firmy, potravinové reťazce alebo neziskové organizácie zamerané na celospoločenské problémy. Dokonca, realitný maklér by mohol pomocou video reklamy propagovať nehnuteľnosť, ktorú ponúka. Ale zbytočná by mohla byť pre zubára z menšieho mesta, alebo pre príliš lokálne biznisy, ktoré nemajú rozpočty na dlhšie kampane alebo branding.

Ak by autoservis v Nitre čakal zvýšenie objednávok po mesačnej kampani, do ktorej dal 100 Eur, boli by to len vyhodené peniaze. Mohli by to vidieť ľudia vlastniaci auto, ale pri tak malom meste je menšia pravdepodobnosť, že niekto priamo v tom momente bude mať potrebu dať si opraviť alebo skontrolovať vozidlo.

Ale, ak by to ľudia postupne videli niekoľkokrát a vryla sa im reklama do pamäte, postupom času by mohli vidieť nárast v počte objednávok. Ak je aj vaším cieľom budovať značku, YouTube na to môže byť vhodný nástroj. Ak ho ešte nerobíte, možno je na čase ho zvážiť. Máte nejaké skúsenosti s YouTube reklamou? Napíšte nám o nich dolu v komentároch. Radi si prečítame vaše postrehy :)

Komentáre

Najnovšie