Podnikateľskou scénou v lete zahýbal zaujímavý spor na tému, ktorá sa vracia so železnou pravideľnosťou. Tomáš Čupr (Slevomat, Damejidlo.cz, Kouzelná almara) sa stretol s Andrejom Kiskom (Credo Ventures) nad témou, či Češi a Slováci naozaj majú nedostatočné ambície, a či by sa mali za každú cenu usilovať o globálny úspech namiesto lokálneho biznisu. A pretože obaja vytiahli zaujímavé argumenty, je to ideálna príležitosť urobiť si v tomto odvekom spore jasno raz a navždy. Alebo aspoň do ďalšej hádky…
“Nechcem byť naivný fantasta, čo si myslí, že zmení svet. Bohato mi stačí vziať niečo, čo už funguje v zahraničí, zaviesť to u nás a v budúcnosti možno expandovať do ďalších miest v mojej krajine… Vždy, keď mi podnikateľ predstavuje biznis plán ako je tento, musím sa dosť snažiť, aby som zakryl svoje sklamanie,” otvára výbušnú tému Kiska. Podľa neho sú Stredoeurópania schopní vybudovať globálne spoločnosti, ale príliš mnoho podnikateľov namiesto toho rieši, “ako dodávať pizzu a šalát v Prahe”.
Z koho si zobrať príklad?
Jednou z príčin je podľa Kisku absencia správnych vzorov. Príliš často sú na očiach lokálni baróni, ktorí úspešne kopírujú existujúce modely zo zahraničia, takže potom nemáme na výber nič iné, ako prijať týchto lokálnych biznismenov za naše vzory, zatiaľ čo skutoční priekopníci nášho regiónu sú príliš zamestnaní vlastnými záujmami, aby učili novú generáciu globálnych podnikateľov.“ Ale naozaj dnes potrebujú lokálny vzor, keď mám materiály od Richarda Bransona, Steva Jobsa, Jeffa Bezosa a mnohých ďalších?” pýta sa Čupr.
Ten tiež tvrdí, že firmy sú skrátka buď dobré a majú potenciál k expanzii, alebo nie. Dobré biznisy často začínajú ako lokálne a po overení potenciálu ich ambície rastú – napríklad taký Facebook, ktorý mal pôvodne slúžiť iba na jednej univerzite. Čupr, ktorého “okopírovaný” Slevomat sa postupne dostal do šiestich krajín, preto odmieta prijať pohľad, že lokálne biznisy sú vlastne neambiciózne a nejaké druhoradé klony toho, čo už existuje, zatiaľ čo globálne firmy sú a priori hodné uznania.
“U nás oslavujeme tvorcov 49. aplikácie na zdieľanie fotiek, pretože teda ako mal tie gule to urobiť globálne a pozbierať desiatky tisíc užívateľov. A lokálny biznis s miliónom užívateľov je fuj.
Pritom človek, ktorý vybudoval aspoň jednu úspešnú firmu, vie, že úspech nie je o nápade, ale o exekúcii. O postupných inováciách a iteráciách. Myslím si, že k vybudovaniu úspešnej lokálnej firmy potrebujete podobný skillset, ako pri budovaní globálnej organizácie – potrebujete víziu (biznisovú i produktovú), rýchlo exekuovať, byť dobrým komunikátorom a skvelým HR manažérom. Hoci nepopieram, že exekúcia lokálneho biznisu je jednoduchšia a lacnejšia,” píše Čupr k posadnutosti všetkým globálnym.
Kde už by sme mohli byť, ak by sme chceli?
Na druhej strane sa len ťažko odhaduje, kam až by nás väčšia ochota riskovať a opustiť svoju komfortnú zónu mohla dostať. “Nemôžem tvrdiť, že akonáhle znovu objavíme statočnosť a guráž, aby sme zmenili svet, stane sa stredná Európa automaticky ďalším Izraelom. Ale som si dosť istý, že pokiaľ budeme mieriť medzi hviezdy, minimálne sa dostaneme ďalej ako len za predmestie Prahy,” vraví Kiska.
Práve skúsenosti z lokálneho biznisu ale môžu byť na začiatku cesty k naozaj veľkej medzinárodnej firme. “K biznisu pristupujem pragmaticky a viem, aká je pravdepodobnosť úspechu. Ovplyvniť ju môžete výberom segmentov, ľuďmi okolo vás a svojimi skúsenosťami. Podnikal som v Anglicku, kde firma prudko narástla, podnikám v Česku, kde to po Slevomate vyzerá na ďalší úspech, a za ten čas som stretol ľudí a získal skúsenosti, ktoré moju ďalšiu (potenciálne globálnu) snahu robia podstatne reálnejšou. Naviac v globálnom snažení tiež potrebujete peniaze. Moja stávka na lokál je skrátka vypočítavosť, ktorá mi priniesla skúsenosti (i s expanziou), sieť kontaktov a potenciálne financie,” konštatuje Čupr.
Svoj článok i celú debatu (aspoň zatiaľ) potom zakladateľ Slevomatu uzatvára: “Prečo je v zahraničí Richard Branson oslavovaný ako jeden z najlepších podnikateľov sveta, keď svoj úspech vybudoval na predajni cédečiek, virtuálnom mobilnom operátorovi, poskytovateľovi internetu, aerolinkách, sieti fitnesscentier a ďalších? Veď nevymyslel ani CD, ani koncept predajní, ani mobilný telefón, lietadlo, internet, dokonca ani posilňovanie. Všetko vybudoval na základe skvelých (teda lokálne lepších, než aké vtedy existovali) služieb a na základe toho bol schopný vybudovať brand a expandovať.”
Článok bol pôvodne zverejnený na blogu Helios