Tí, ktorí dennodenne využívate mestskú hromadnú dopravu v slovenských mestách to asi poznáte. Nastúpite do autobusu, ktorý jazdí už len silou vôle a vo vnútri to vyzerá a zapácha tak, že vám nezostáva nič iné, len sa sústrediť na krajšie veci, poprípade počítať koľko zastávok vám ešte zostáva. Jedinou pridanou hodnotou slovenskej MHD tak je, že vás (väčšinou) prepraví z bodu A do bodu B, čo je vlastne aj jej úlohou. Samozrejme, podobne to nevyzerá len u nás, ale aj v iných krajinách, avšak ako tam, tak aj tu sa nájdu aj výnimky, ktoré pohľad na cestovanie MHD menia a spríjemňujú.
Avšak žiadna z týchto výnimiek sa nevyrovná startupu Leap, ktorý obyvatelia (bohužiaľ zatiaľ len) San Francisca jednoducho milujú. Momentálne, rok od svojho vzniku, odštartoval prepravu na prvej trasy z Lombard street v časti Marina priamo do centra San Francisca. Autobusy jazdia každých 10-15 minút a celá cesta trvá zhruba 25 minút. Autobusy zatiaľ jazdia od 7:00 ráno do 10:00 a potom od 17:00 do 20:00, teda v hlavných časoch, kedy chodia ľudia do a z práce. Cena jedného samotného lístka je 6 dolárov, ak kúpite viac lístkov naraz tak 5 dolárov a s využitím zľavy môžete ísť aj za 4 doláre.
Zrejme by ste však chceli konečne vedieť, v čom spočíva jedinečnosť tohto autobusového startupu. Je to vybavenie interiéru, kde nájdete pohodlné kreslá a sedadlá a integrovaný barový pult, na ktorom môžete pokojne pracovať na svojom notebooku. Samozrejmosťou je Wi-fi a dostupné USB porty. Ako uviedol portál TechCrunch, co-founder Leapu Cyle Kirchhoff sa vyjadril, že ich cieľom bolo vytvoriť pojazdnú kaviareň, v ktorej môžete pracovať ako v kancelárii a budete sa v nej cítiť ako doma v obývačke. Autobusy sú síce staršie, ale kompletne prerobené a vynovené. Okrem toho majú Leap autobusy motory, ktoré sú šetrnejšie k životnému prostrediu.
Vďaka Leap aplikácii presne vidíte, kde práve váš autobus je, kedy príde a koľko je v ňom voľných miest. Lístky kontroluje QR skener pri vstupe do autobusu, ktorý váš kód prečíta priamo z aplikácie, či už máte iOS alebo Android. Ak máte zapnutý Bluetooth, váš lístok sa potvrdí automaticky po nástupe do autobusu bez toho, aby ste museli niečo spraviť. Ak sa však nájde niekto bez smartfónu, lístky sa dajú aj vytlačiť. K dispozícii majú všetci pasažieri aj rôzne jedlá a nápoje. Aktuálne prevádzkuje Leap 4 autobusy a jeden má v rezerve a denne prepraví takmer 1000 ľudí. Čo sa týka investícií, Leap dostal na svoj projekt zatiaľ 2,5 milióna dolárov, okrem iného aj od fondu Andreessen-Horowitz.
Bude zaujímavé sledovať ako sa bude Leapu dariť v konkurencií zabehnutých MHD a ako dlho im bude trvať expanzia do ďalších oblastí a miest. Aj keď je pravdepodobné, že Leap na Slovensko nikdy (tak skoro) nepríde, rozhodne by sme aj u nás privítali podobný startup, vďaka ktorému by bolo cestovanie MHD zážitkom, radosťou a dôvodom, prečo nechať auto doma :)