Prejsť na obsah

Ťažká finančná situácia zasiahne aj Vianoce. Na darčeky minieme menej ako 100 eur

Unsplash

Vyplýva to z výsledkov prieskumu od agentúry Focus.

BRATISLAVA 13. decembra (SITA) – Menej ako sto eur. Presne 94 eur je suma, ktorú plánujú tento rok Slováci minúť na nákup vianočných darčekov.

💡
Krátke zhrnutie nájdete na konci článku.

Po troch rokoch táto suma prvýkrát poklesla. Kým v roku 2019 plánovali dospelí Slováci minúť 97 eur, v roku 2020 to bolo rovných 100 eur a minulý rok 106 eur. Vyplýva to z prieskumu agentúry Focus pre mBank.

„Výsledky prieskumu ukazujú, že súčasná situácia sa premieta aj do finančného správania Slovákov počas vianočných sviatkov. Sú viac šetrní ako po minulé roky. Pozitívnou správou ale zostáva, že až 91 % opýtaných plánuje vianočné darčeky financovať len z vlastných zdrojov, čo je podobné percento ako minulý rok,“ hovorí generálny riaditeľ mBank Slovensko Robert Chrištof.

V prípade, že plánujú väčšinu nákupu hradiť z vlastného vrecka, no malú sumu si budú požičiavať, najčastejšie využijú pomoc od člena rodiny, priateľa či známeho. Vyjadrili sa tak štyri percentá opýtaných. Na finančnú inštitúciu sa s týmto úmyslom obrátia tri percentá opýtaných.

Z výsledkov prieskumu ďalej vyplynulo, že klesá aj počet tých, ktorí si peniaze na darčeky sporia alebo odkladajú v predstihu počas celého roka, či pár mesiacov pred Vianocami. Zatiaľ čo v rokoch 2019 a 2021 to bolo 42 % opýtaných, v roku 2020 ich bolo až 45 %. Na tohtoročné darčeky si peniaze vopred odložilo 36 % respondentov.

Takmer dve tretiny Slovákov si na tohtoročné darčeky počas roka neodkladajú. „Nárast miezd či dôchodkov nepokrýva rekordnú mieru inflácie. Občania preto musia čoraz viac peňazí vynakladať na zabezpečovania bežných každodenných nákupov. Aj to môže byť jedna z príčin, prečo tak významne klesol podiel ľudí, ktorí si na darčeky odkladajú peniaze vopred. Inak povedané, mnohým na to neostávajú peniaze,“ uvádza sociológ a riaditeľ agentúry Focus Martin Slosiarik.

Reprezentatívny kvantitatívny online prieskum agentúry Focus pre mBank sa uskutočnil v novembri 2022 medzi online populáciou SR vo veku od 18 do 60 rokov. Vzorkou bolo 920 respondentov.

💡
Iba 94 eur na darčeky. Vianočné míňanie utlmí náročná ekonomická situácia.

Komentáre

Najnovšie