Prejsť na obsah

Na čom je založená stratégia úspešných globálnych startupov?

Ako je možné, že niektoré produkty a služby začnú mať ľudia radi a iné sa vytratia tak rýchlo, ako aj prišli? Je to len náhoda, že niektoré startupy zožali úspech a začalo sa im dariť? Boli len v správny čas so správnou myšlienkou na správnom mieste?

Možno áno. Avšak, keď sa pozriete bližšie na techniky a stratégie úspešných startupov, vo väčšine prípadov nájdete aspoň jeden spoločný element, za ktorý vďačia svojmu úspechu. A to aj bez toho, aby museli robiť nákladnú kampaň v rádiách, televízii, alebo ďalších masových médiách ako sú noviny a časopisy. Pomocou čoho teda dosahujú úspech?

Jedným slovom: NÁVYK.

Ako to súvisí s budovaním firmy alebo startupu? Návyk je správanie, ktoré si človek osvojí pravidelným opakovaním nejakej aktivity, ktorá sa postupom času stáva automatickým. To však nemusí znamenať pravidelné chodenie do práce alebo pravidelné ranné vstávanie. Správanie môže byť spojené aj s využívaním produktov a služieb. A keď sa z neho stane zvyk, zákazníci sa k nemu budú vracať sami bez nutnosti miliónových rozpočtov na marketing. Zvyk tak nahradí značnú časť marketingu.

Pocitace a mobily

Stačí sa pozrieť na dva produkty, ktoré deň čo deň využívate: počítač a mobil. Už to nie je o tom, či si ich kúpite alebo nie. Ide iba o to, od akého výrobcu si ich vyberiete. Stali sa tak silnou súčasťou našich životov, že sa podieľajú na našich každodenných aktivitách. Patria k našim zvykom. A tie ľudia meniť nechcú. Úspešné startupy na to idú podobne. Zakomponovali do dizajnu svojho produktu návyk, aby sa ľudia chceli vracať sami od seba, bez potreby robiť nákladnú reklamu v masových médiách.  Urobili zo svojho produktu niečo, bez čoho si zákazníci postupom času nevedeli predstaviť svoj život.

Ideálnym príkladom sú webové/mobilné aplikácie alebo sociálne siete. Celosvetovo úspešná webová aj mobilná aplikácia Evernote, umožňuje svojim užívateľom robiť si poznámky v elektronickej forme, ukladať si webstránky, obrázky a triediť si informácie podľa svojich potrieb. Najzaujímavejší je na tom fakt, že samotná činnosť – robiť si poznámky – je návyk sám o sebe. Ak si robíte poznámky, nerobíte si ich raz za mesiac. Robíte si ich pravidelne. Možno aj niekoľkokrát za deň. Takže potrebovali už existujúci návyk preniesť z papierovej formy na digitálnu.

Nahladovy

Sociálne siete takisto využívajú budovanie návyku, aby sa k nim užívatelia pravidelne vracali. Sieť pre profesionálov LinkedIn v začiatkoch využívala, a stále využíva, nasledovnú stratégiu. Akonáhle si vytvoríte svoj účet, snaží sa vás čo najčastejšie udržať na svojej sieti, aby ste si bez nej nevedeli predstaviť svoju prácu či dokonca život. Pravidelne, ale nie príliš často, vám chodia emaily s návrhmi ľudí, ktorých môžete poznať, alebo oznámenia o tom, kto si pozrel váš profil. Ak si hľadáte prácu alebo potenciálnych biznis partnerov, je to ideálna stratégia.

Najväčšia sociálna sieť sveta Facebook, okrem iných techník, využíva možnosť importovať si kontakty z vašej emailovej schránky. Môžete tak zistiť, či niekto z vašich priateľov je na Facebooku a následne mu poslať žiadosť o priateľstvo. Predsa, načo byť na Facebooku a vracať sa tam, keď tam nikto z vašich známych nie je? Je to jeden z mechanizmov, ktorý má za úlohu postupne vytvoriť návyk.

Ak aj vy vytvárate nejaký produkt alebo službu, ako plánujete v ľuďoch vytvoriť návyk? Prípadne poznáte už nejaké ich existujúce návyky, ktoré by ste vedeli využiť? Držíme vám palce pri budovaní návyku u vašich používateľov! :)

Komentáre

Najnovšie