Smart Point je takmer 3-mesačný program, ktorý organizuje hlavné mesto Bratislava, konkrétne priamo ľudia z magistrátu. Tento krát spoluprácu s mestom získal medzinárodný inkubátor RubixLab, v ktorého priestoroch sa celý program aj odohrával.
Smart Point Bratislava je bezplatný mentoringový program a poradenstvo pre malých a stredných podnikateľov, kde sa vybrané startupy zúčastňujú workshopov či tréningov pod drobnohľadom svojich mentorov a hosťujúcich lektorov. Vždy ide o projekty zo sektorov kreatívneho priemyslu a high-tech technológií s priamym dopadom na tvorbu produktu a služby.
Tento rok začal Smart Point Bratislava na konci októbra a jeho finále sa konalo v pondelok 14.12.2015 v Justiho sieni Primaciálneho paláca. Celého programu sa zúčastnilo 11 startupov:
- Basso – Spoľahlivý partner pre obnoviteľné zdroje energie (Milan Bašnák)
- DOCKit IN – Bezpečná digitalizácia a archivácia dokumentov fyzických osôb s využitím najmodernejších technológií a ďalšie služby súvisiace so správou papierových dokumentov (Dáša Foglárová)
- Eatalian mamma – Staňte sa na pár dní pravými Talianmi a naučte sa variť skvelé talianske špeciality od tých najlepších kuchárov v Taliansku – od talianskych mám a spoznajte kultúru a regióny očami miestnych (Petra Čerteková)
- Flatgallery – Súčasné umenie dostupné ľuďom (Andrej Jaroš)
- Fusakle – Ručne vyrábané ponožky na mieru (Ján Angus)
- Impression – Personalizované, ručne písané marketingové materiály, ktoré umožnia firmám osloviť klientov na osobnejšej úrovni (Vladimíra Szaboová)
- LittleLane – Art&tech interactive education for kids (Peter Ondruš a Peter Nižnanský)
- ParkBoss – Real-time obsadenosť parkovacieho miesta (Rastislav Arpáš)
- Peter a Lucia – svadobný salón s príbehom. Štýlové krátke svadobné šaty podľa Vašich predstáv s farebnou spodničkou (Peter Škyrta a Lucia Škyrtová)
- Pribe – Aplikácia, ktorá umožní účastníkom byť neustále v kontakte s dianím na podujatí a organizátorom poskytne všetky informácie na jednom mieste (Jakub Mana a Ivan Minárik)
- Tvaroch – Dajte svojim nápadom tvar (3D tlač) (Matej Korytár)
Mentormi boli úspešní podnikatelia s medzinárodnými skúsenosťami:
- Zdenko Hoschek (ZlavaDna.sk)
Zdenko Hoschek, podnikateľ a spolumajitel Creative Web (cweb.sk). Medzi projekty patria ZlavaDna.sk a SlevaDne.cz, Bookio.sk/cz, Camarero.sk a ďalšie. V roku 2013 získal Creative Web ocenenie od spoločnosti Deloitte ako 2. najrýchlejšie rastúca technologická firma v CEE v kategórii Rising Stars. V roku 2014 sa Creative Webu podaril 100% exit reštauračných portálov Obedovat.sk a LunchTime.cz indicko-americkej spoločnosti Zomato.com za sumu 3,25 miliona USD. Spoločnosť má dnes 120 zamestnancov a ročný obrat 25 Mil Eur. Zdenko je aktívny aj ako súkromný investor, v roku 2015 investoval do prvej kliniky celostnej medicíny na Slovensku Medante.com a založil vzdelávaciu a koučingovú spoločnosť Vedoma.sk, ktorá sa venuje Leadershipu a Emočnej inteligencii.
- Richard Fekete (QID company)
Richard Fekete absolvoval katedru psychológie FiFUK v Bratislave v roku 1998. Je aj prvým absolventom Akadémie reklamy. Už počas štúdia sa špecializoval na marketingovú komunikáciu a spotrebiteľský výskum. Podieľal sa na unikátom výskume Slovenský spotrebiteľ na prahu tretieho tisícročia. Začínal ako copytextár a konzultant v oblasti Corporate Identity. Neskôr pracoval ako strategický a mediálny plánovač či kreatívny riaditeľ. Krátko pôsobil aj ako riaditeľ slovenskej kancelárie Greenpeace Slovensko. Dnes je CEO startupu QID Company. Medzi jeho koníčky patrí fotografovanie, divadlo, sci-fi literatúra, chov psov, internet a hi-tech novinky.
- Ondrej Prostredník (Cloudo)
Prvú firmu založil, keď mal 17. Dnes je z nej jedna z top UX agentúr na Slovensku. Dnes sa venuje firme Cloudo, kde buduje jedno miesto pre všetky (vaše) veci online. Má rád product design a lean prístup k budovaniu produktov.
- Juraj Králl (Growision)
Managing director a konzultant v spoločnosti Growision a v projekte Grow2lead. Venuje sa koučingu a rozvojovým tréningom sales, komunikačných, podnikateľských a manažérskych zručností, rozvoju a budovaniu tímov, Assessment a Development centier, konzultáciám pre senior a executive manažérov, business etikety, networkingu. Zručnosti získaval ako manažér ľudských zdrojov a neskôr ako zástupca riaditeľa obchodného domu IKEA na Slovensku. Pôsobil aj ako riaditeľ akcelerátora IT startupov v spoločnosti Flemio. Na FMUK vyučoval predmety Podnikanie malých podnikov a Podnikanie a spoluviedol študentskú neziskovú organizáciu Poradenské a rozvojové centrum. Trénerské skúsenosti nadobúda na Slovensku, v Česku, v Srbsku, v Indii, Spojených arabských emirátoch a Malajzii.
- Fero Borsík (Synergy Bilateral)
Marketing, spájanie ľudí, aktívna pomoc startupom, MSP a ich vzdelávanie je nekonečný príbeh. Má 7 ročné skúsenosti v quality manažmente (automotive & aerospace), neskôr startupy, marketing a bizdev v rámci Startup Iceland a CEE. Blockchain & FREEDOM nadšenec, vždy otvorený novým nápadom a kreatívnym ľuďom.
- Rado Mizera (Solved)
Jeho život sa točí okolo cleantech (environmentálne riešenia) už viac ako 10 rokov. Svoje štúdium a prácu prakticky zasvätil tejto oblasti, pretože jeho najväčšou vášňou je pozerať sa na to, ako sa ľudská kultúra transformuje na kultúru citlivú a predvídavú voči prírode. Radove motto: „Príroda nám ponúka dokonalý dizajn a je naším najdôležitejším biznis partnerom, tak s ňou konečne začnime spolupracovať a vytvárať tak maximálnu možnú produktivitu a neprekonateľnú kvalitu života.“ Svoju podnikateľskú cestu začal ako R&D manažér v Solved – The Cleantech Company, kde pôsobí 2 roky. Predtým 8 rokov pracoval ako globálny priemyselný analytik špecializujúci sa na trhy cleantech pre fínsku proexportnú organizáciu Finpro. Okrem aktívnej konzultačnej činnosti vykonávanej pre fínske malé a stredné podniky a startupy bol takisto aktívnym členom tímu Cleantech Finland od jeho úplného začiatku v roku 2008 – zabezpečoval vstup tejto značky do sveta sociálnych / digitálnych médií a spoluvytváral digitálny nástroj Solved. Z priemyselného uhla pohľadu sa aktívne podieľa na riešení otázok a tém ako zelené IKT, udržateľné energetické systémy, inteligentné mestá, atď.
Guest speakri:
- Pavel Lacko (AK Motúzová) – právne aspekty podnikania
- Bernard Pracko – poskytol množstvo praktických rád, na tému čo spraviť s biznis plánmi
- Peter Dendis (Tarantula) – o lean canvas
- Roman Čmelík (Limerock) – finančné aspekty podnikania, investovanie
Smart Point sa odohrával pravidelne každú stredu v spomínaných priestoroch RubixLab, kde sa startupy dozvedeli množstvo potrebných a užitočných vecí pre svoj rast. Samotný program si účastníci pochvaľovali a každý z nich si zo Smart Pointu aj niečo odniesol. No víťaz môže byť len jeden, tak sa naňho poďme pozrieť!
Už o 16tej sa začali schádzať prví hostia na veľkolepé finále niekoľkotýždňovej práce. O 16:20 všetkých hostí privítala Anna Tfirstová z magistrátu. Uviedla Milana Černého, námestníka primátora mesta Bratislava, ktorý sa predstavil krátkym príhovorom. Za zmienku stojí zaujímavá myšlienka, ktorú sme sa od pána Černého dozvedeli: „Myslím, teda podnikám!“ Po ňom sa predstavil Dušan Duffek z RubixLabu, ktorý všetkým zúčastneným podrobne vysvetlil, ako celý program prebiehal. Privítal aj porotu, do ktorej zasadli:
- Roman Čmelík – Limerock
- Jaro Lupták – Neulogy Ventures
- Igor Strečko – Webglobe-Yegon
- Juraj Ballo – UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia
Nasledovala prvá štvorka startupov, ktorá sa svojimi 5-minútovými prezentáciami uchádzala o víťazné ceny a sympatie poroty, kde predstavili čo všetko počas Smart Pointu stihli a kam sa posunuli. Išlo o: Park Boss, Peter a Lucia, Pribe a Tvaroh. Naledovala krátka pauza na občerstvenie a pokračovala druhá štvorica Basso, Little Lane, Impressions a Flatgallery.
Nasledovala druhá pauza na poradu poroty a potom už samotné slávnostné ocenenie. Hodnotil sa nápad, biznis potenciál a prezentácia. Víťaz získal 3-mesačný poukaz do coworkingu RubixLab, 2-ročný webhosting a registráciu domény od firmy Webglobe-Yegon a špeciálny darček od mesta Bratislava. A kto sa stal víťazom? No dobre, nebudem vás už napínať. Krásne ceny a jedinečný pocit víťazstva si odniesli Peter a Lucia!
Hoci porota povedala, že rozhodovanie mali ťažké, predsa len sa zhodli na jednoznačnom víťazovi. Peter a Lucia to naozaj nečakali a ich radosť bola úprimná. Okrem víťazov dostali čerstvo napečený vianočný balíček od spoločnosti Cakes aj porotcovia a mentori. Následne sa všetci účastníci presunuli na afterparty do Flatgallery. Smart Point Bratislava 2015 je teda úspešne za nami, víťazom srdečne gratulujeme a prajeme im veľa spokojných neviest a ženíchov!