Volá sa Sandra Conortová, má 28 rokov, pochádza z Bratislavy a od októbra 2014 je autorkou prvej slovenskej hand made podložky pod notebook s názvom Popono. Za osem mesiacov ich vyrobila už viac ako 100. Sandru sme sa pre vás rozhodli vyspovedať a zistiť okrem iného aj to, prečo sa jej podložky volajú práve Popono.
Ahoj Sandra, ako sa človek dostane k tomu, že chce vlastnoručne vyrábať podložky pod notebook?
Ahoj Andrej. Vyvíjalo sa to u mňa tak postupne. Študovala som na obchodnej akadémií a neskôr cestovný ruch na vysokej škole. Po škole sme s mojím vtedajším priateľom v rámci nášho eshopu začali dovážať podložky pod notebook, ktoré u nás neboli veľmi známe. Neskôr som sa zamestnala, ale posledná práca office manažérky ma ubíjala, a tak sa mojou ďalšou pracovnou zastávkou stal Connect. Tu som spoznala Vaca (šéfa Connectu Vladimíra Vaculíka pozn. red.), s ktorým sme sa v rámci jednej debaty dostali k tomu, že by ma bavilo podložky pod notebook aj vyrábať, ale neviem, kde začať. Na to prišiel Vaco, pred ktorým som mala ešte vtedy rešpekt (smiech :) ), s motiváciou, že keď dokážem vyrobiť prototyp, tak mi s celým mojím projektom pomôže. Doma som o tom povedala mojej mame, a tá ma na druhý deň prekvapila s doskou od stolára určenou na prototyp. Toto boli momenty, ktoré ma nakopli. Vedela som, že do toho chcem ísť, možno aj preto, že nemám rada pracovné pohovory :)
Ako vyzerali tvoje úplné začiatky s Poponom?
Mojou predlohou boli zahraničné podložky, ktoré sme pôvodne predávali. Na nich som zistila, z čoho by sa taká podložka mala skladať. Vďaka predchádzajúcim skúsenostiam s predajom podložiek som taktiež vedela, že je o ne medzi ľuďmi záujem. Okrem toho som si bola istá, že budem potrebovať dizajnovo zaujímavé látky. Tie použité na úplne prvých kúskoch som našla úplnou náhodou pri kúpe džbánu v Ikea. Svoje prvé pokusy, na ktorých som pracovala so svojou mamou a krstnou mamou, s ktorými pracujem na Popone dodnes, by som však na verejnosti rozhodne ukazovala nerada (smiech :) ). Keď som prišla do Connectu s prvým prototypom, ktorý mimochodom stále používam, Vaco bol úplne šokovaný a povedal, že ideme do toho a musím to začať predávať.
Ako sa Popono dnes líši od Popona na začiatku, teda v októbri 2014?
Popono za tento čas prešlo mnohými vylepšeniami. Sú to drobnosti ako napríklad, že látku lepšie prichytím, inak zahnem, o ktorých samotní používatelia ani nevedia, ale Popono je vďaka nim krajšie a kvalitnejšie. Na vylepšeniach spolupracujem aj so stolárom, rada by som sa dostala k ekologicky najpriateľskejším riešeniam. Tých možností je určite veľa a stále sme len na začiatku. Okrem toho sa však snažím prinášať stále nové dizajny látok. Na svete je taktiež špeciálna dizajnová edícia piatich vzorov saténových látok, ktorá vznikla v spolupráci so značkou AidaStyle. Inak bežne používam ako materiál na látku hlavne pevnú bavlnu.
Dokážeš v prípade záujmu vyrobiť aj špeciálne personalizované Popono?
Áno, ak má niekto vyhliadnutú látku a tá spĺňa požadovanú pevnosť a hrúbku, viem vytvoriť aj takéto Popono na mieru. Poprípade ak má človek len nejakú širšiu predstavu, viem mu ukázať alebo poslať vzorky rôznych látok, z ktorých si môže vybrať.
Koľko stojí jedno Popono? Máš svoju stránku, cez ktorú Popono predávaš?
Práve spúšťame našu stránku www.popono.eu a okrem toho predávame cez známy slovenský handmade portál Sashe.sk a ďalšie podobné slovenské a zahraničné stránky. Čo sa týka ceny, Popono vyrábam v dvoch rozmeroch, menšie stojí 28€, väčšie 38€, pri špeciálnych edíciách, ako bola tá s AidaStyle, sa ceny prispôsobujú podľa použitých materiálov a dizajnov.
Ako svoje podložky pod notebook propaguješ?
Okrem krátkych blogov na mojom predajnom kanáli Sashe.sk je to hlavne Facebook a Instagram. Novinky zdieľam aj s mojimi priateľmi na svojom súkromnom facebookovom profile, aj na facebookovej stránke Popona. Na tej nájdu fanúšikovia Popona všetky zaujímavé novinky, ale aj informácie a fotky zo zákulisia Popona. Aby sme nezostávali len v online prostredí, zúčastnili sme sa aj Urban Marketu, či Kreatívneho Pikniku, kde si mohli návštevníci Popono naživo pozrieť aj vyskúšať, aby zistili, aké je jeho používanie neuveriteľne pohodlné. Nedávno sme vystavovali aj na Spots – Unique Places to Celebrate the Art. Tentokrát bolo podujatie zamerané na výstavu toho najlepšieho dizajnu, ktorý kedy bol na Urban Markete. Odporučili nás tam organizátori Urban Marketu čo ma naozaj nesmierne potešilo a bolo mi cťou, že som sa mohla s Poponom zúčastniť takejto skvelej akcie.
Aké máš s Poponom krátkodobé a dlhodobé ciele?
Mám už svojich pravidelných odberateľov, avšak v dohľadnej dobe sa chcem postupne zamerať aj na B2B segment a predávať Poponá do firiem, coworkingov, hotelov, rehabilitačných centier alebo kaviarní a to nie len na Slovensku, ale aj v okolitých krajinách. Popono má široké využitie, pretože nemusí byť podložkou len pod notebook. Z dlhodobého hľadiska chcem Popono dostať minimálne na európsky trh. Najradšej by som bola, keby Popono každý poznal a každý ho aj mal (smiech :) ).
Plánuješ aj nejaké vylepšenia Popona do budúcnosti alebo niečo úplne nové?
Áno, rozhodne mám v hlave množstvo vylepšení a aj možné nové verzie. Postupom času ich určite do Popona aj aplikujem a prinesiem na trh niečo nové. Možno kľudne aj nejaký nový produkt, ktorý by sa s Poponom navzájom dopĺňal.
A na záver nám prezraď, čo znamená názov Popono :)
Je to úplne jednoduché, sú to prvé dve písmená z každého slova v názve – POdložka POd NOtebook, teda POPONO. Vznikol úplnou náhodou, ale má medzi ľuďmi naozaj úspech :)
Ďakujeme za rozhovor Sandri a držíme ako tebe, tak aj tvojmu Poponu silno palce, nech sa naplnia všetky tvoje plány! :)