Na Slovensku to asi pozná väčšina ľudí. Celý rok pracujú na to, aby si popri všetkých bežných výdavkoch mohli dovoliť ísť oddýchnuť na pár dní k moru. Zamestnanci denverského startupu FullContact, ktorý funguje ako osobný aktualizovaný online vizitkár, však takéto starosti vôbec nepoznajú.
Ich šéf a co-founder spoločnosti Bart Lorang totižto ešte v roku 2012 zaviedol program „platenej platenej dovolenky“, čo je príspevok na zamestnaneckú dovolenku vo výške až 7500 dolárov. Takže k svojim slušným platom, 15 dňovej platenej dovolenke a sviatkom, získavajú zamestnanci ešte takýto bonus. Pre jeho získanie však musia dodržať ešte tieto tri podmienky:
1. Žiadne vybavovanie pracovných mailov, správ alebo telefonátov na dovolenke.
2. Žiadna práca na dovolenke.
3. Musíte ísť na dovolenku, inak peniaze nedostanete.
Body, pri ktorých sa asi nie len Slovákom zastavuje rozum a čítajú ich možno aj viackrát po sebe, poprípade si myslia, že je v texte chyba. Nie, nie je. Samozrejme, program spoločnosti nezostal bez povšimnutia a ako minulý rok pre Washington Post prezradil komunikačný riaditeľ FullContactu Brad McCarty, funguje to neuveriteľne dobre. Podľa McCartyho šťastie zamestnancov je pre kvalitné spoločnosti prioritou a po platenej platenej dovolenke vidíte ľudí oddýchnutých, žiariacich, usilovnejšie pracujúcich a nadšenejších ako predtým. Ľudia už pochopili, že príjemná šťastná atmosféra v práci pozitívne vplýva ako na zamestnancov, tak aj na zamestnávateľov.
Čomu podľa šéfa FullContactu Barta Loranga však ľudia stále nerozumejú je, ako im podmienky na získanie platenej platenej dovolenky menia každodennú štruktúru ich technologickej spoločnosti. Lorang to nazýva „neuveriteľná vnucovacia funkcia na elimináciu jednotlivých bodov zlyhania“. Tým, že zamestnancov privedie k tomu, aby mali skutočnú dovolenku, kde sú nedostupní a nerušení pracovným svetom, stavia kultúru, v ktorej nemôže priveľa vecí ležať len na jednom človeku.
Docieliť to je ťažké, pretože väčšina ľudí, aj keď si to neuvedomuje, trpí „syndrómom hrdinu„, teda pocitom, že práve oni sú tí jediní, ktorí túto konkrétnu vec dokážu urobiť. Avšak tu prichádza zmysel platenej platenej dovolenky, pretože ako ďalej pre Business Insider Lorang tvrdí, ak ľudia vedia, že budú z pracovného cyklu na nejaký čas vypojení, v podvedomí budú mať, že majú spoločnosti pomôcť. To znamená, že budú robiť veci detailnejšie a poctivejšie a budú zdieľať svoje vedomosti a skúsenosti aj so svojimi kolegami. Vďaka platenej platenej dovolenke sú potom zamestnanci šťastnejší a oddýchnutejší, keďže vedia, že nie sú poslednou voľbou. A ako Lorang dodáva, na konci dňa bude a aj je spoločnosť lepšou. Presvedčiť sa o tom môžete sami v článku s príbehmi zamestnancov FullContactu od Washington Post! :)