Prejsť na obsah

Potrebuje miliónové mesto metro? Nie, stačí aj nadzemná samojazdiaca taxi lanovka

Na Slovensku ako isto viete metro nemáme. Aj keď sa v minulosti budovať v Bratislave začalo, nikdy sa práce na metre v hlavnom meste nedokončili a zrejme sa ho v blízkych desiatkach rokov ani nedočkáme. Avšak v dnešnej dobe má už aj metro nejaké tie alternatívy.

Napríklad samojazdiace taxi lanovky. Tie budujú v indickom meste Gurgaon, blízko hlavného mesta Naí Dillí. Kým pred 15 rokmi malo toto mesto necelých 200 000 tisíc obyvateľov, dnes už je to takmer milión. To sa samozrejme odzrkadlilo aj na dopravných zápchach a prepravných problémoch v meste. A tak sa miestna vláda rozhodla pre originálne riešenie. Jediným riešením podľa nich bolo, aby ľudia opustili cesty a preto sa rozhodli pri vybudovanie samojazdiaceho lanovkového prepravného nadzemného systému – Metrino personal rapid transit.

lanovka taxi

Indický federálny parlament sa s podobnou myšlienkou pohrával už dlhší čas a narastajúce problémy v Gurgaone ich primäli k spusteniu tohto pilotného projektu, ktorý je zrejme prvým svojho druhu na svete. V najbližších týždňoch otvorí parlament priestor pre ponuky medzinárodných korporácií, ktoré budú zhotovenie projektu financovať. Celá výstavba lanovky by mala trvať len rok a po jej dokončení by mala obsahovať 16 staníc na takmer 13 kilometrovom úseku medzi Gurgaonom a Naí Dillí.

lanovka metrino

Každá lanovka bude mať kapacitu 5 pasažierov a celkovo bude k dispozícií v prevádzke 1100 lanoviek. Pri plnej kapacite tak dokážu naraz odviezť len 5500 ľudí, čo vyznieva ako číslo, ktoré nemusí mať vo výsledku až taký veľký vplyv na odľahčenie cestnej premávky. Ako uvádza portál Business Insider, pasažieri budú mať možnosť priplatiť si za expresnú lanovku, ktorá ich dovezie bez zastavovania priamo do ich cieľovej stanice. Tí, ktorí si nebudú chcieť priplatiť sa musia zmieriť so zastavovaním aj na ďalších zastávkach, rovnako ako je tomu v bežnej MHD.

lanovka taxi doprava

Ak si myslíte, že pôjde o klasickú lanovku, nie je to tak. Táto bude totiž o dosť rýchlejšia, keďže bude dosahovať rýchlosť cez 60 km/h. Investorovi by sa jeho financie vložené do tohto projektu mali podľa predpokladov vrátiť do 25 rokov cez predaj lístkov. Predpokladané náklady na projekt predstavujú 136 miliónov dolárov. To nie je málo, ale skúste to porovnať napríklad s takou obyčajnou električkou, ktorá bude jazdiť z bratislavského centra do Petržalky, ktorá nebola o moc lacnejšia :)

Komentáre

Najnovšie