Ak ste ešte nepočuli o nemeckej továrni na internetové startupy Rocket Internet, je to asi len preto, že u nás nebola príliš aktívna. Spoločnosť (v podstate startupový inkubátor) bratov Samwerových stavila na jasný model: v zárodku identifikovať úspešné biznis modely, predovšetkým v Spojených štátoch, rýchlo ich prevziať a s novozaloženými firmami potom ovládnuť Európu a rozvíjajúce sa trhy. A vďaka ohromnej schopnosti rýchlo a úspešne exekuovať sa z Rocket Internetu behom zopár rokov stalo impérium.
Niektorí ich označujú ako kráľov všetkých kopírovačov, Rocket Internet je ale skôr dôkazom, že podnikateľský nápad je sám o sebe bezcenný. Úplne kľúčová pre vybudovanie biznisu je schopnosť uviesť plány rýchlo do reality, vyriešiť jednotlivé problémy a rýchlo škálovať na medzinárodnej úrovni. Čo samozrejme nejde ani bez veľkého kapitálu. Len tento rok spoločnosť od investorov získala 400 miliónov dolárov na ešte agresívnejšiu expanziu, už minulý rok do nej ale investovali celú miliardu dolárov. Do takej miery ich dokázala presvedčiť o svojich schopnostiach. Ako už sme písali niekoľkokrát, i kopírovať skrátka musíte vedieť.
Výsledky sú pozoruhodné. Foodpanda, ktorá teraz prišla i na i na český trh s rozvozom jedál, je najväčšou službou svojho druhu na svete. CityDeal kúpil zakladateľ éry “zľavomatov” Groupon za 126 miliónov dolárov. Alando prevzal portál eBay za 50 miliónov dolárov. Zalando kraľuje v západnej Európe, Lamoda v Rusku, Jabong v Indii, Zanui v Austrálii a napríklad aj Daraz v Pakistane. Dokopy ide o takmer stovku firiem v desiatkach krajín, ktoré vytvorili okolo 20 tisíc pracovných miest. Rozhodne teda stojí za to pozastaviť sa nad prvou investíciou Rocket Internet v Česku a na Slovensku, ktorou je práve pobočka Foodpandy.
Prítomnosť veľkých zahraničných služieb, ktoré si konkurujú s domácimi, je vždy dobrou správou. Napríklad taký Google, ktorý vďaka boji so Seznamom venuje Českej republike omnoho väčšiu pozornosť a starostlivosť, než by si asi inak zaslúžila. Alebo nedávno Yelp či Airbnb. Naviac také spoločnosti prinášajú i svoje skúsenosti, možnosť napojenia na zaujímavých ľudí a niekedy i chuť k akvizíciám a ďalším investíciám. Nehovoriac o tom, že často pomáhajú domácim zamestnancom, najmä tým vedúcim, vyšvihnúť sa medzi elitu v regióne a získať neoceniteľné väzby.
Pokiaľ Česko a Slovensko vyhodnotí Rocket Internet ako zaujímavý trh s dobrým potenciálom, otvorí sa tak miestnym podnikateľom ďalšia zaujímavá cesta, kam ísť pre radu, peniaze či príležitosť. Táto firma sa totiž rozhodne nedostala tam, kde je, odmietaním zaujímavých nápadov a schopných ľudí.
Článok bol pôvodne uverejnený na blogu Helios