Milan Steskal je známou postavou v slovenských startupových kruhoch. Je totižto co-founderom slovenského startupu Mentegram, ktorý to má namierené na americký trh. Bližšie sme vám tento startup predstavili už dávnejšie ešte pod starým názvom Youcognize. Pod týmto pôvodným názvom dostal Mentegram takmer pre rokom aj investíciu od Neulogy Ventures vo výške 200 tisíc €.
Naposledy bol Mentegram účastníkom veľkého interaktívneho festivalu SXSW 2015, kde mali aj vlastný priestor na prezentáciu svojich aktivít. Najnovšie vám prinášame Milanov blog post, kde z vlastných skúseností (a že ich má dosť) radí, ako si to už hneď prvou prezentáciou u investora nepokaziť, teda ak máte naozaj záujem o investíciu. A my môžeme len potvrdiť, že Milan má naozaj pravdu! Príjemné čítanie :)
Nedávno som bol jednej menšej konferencii o startupoch a ekosystéme na Slovensku. Posledných pár hodín bolo vyhradených startupom, ktoré hľadajú investorov. Bol som zvedavý, čo sa na Slovensku chystá, tak som zostal. Bohužiaľ, veľmi sa to od ostatných pitching eventov nelíšilo a zostal som sklamaný. Nechcem, a ani si netrúfam, hovoriť o kvalite a potenciále startupov ako takých. Ale tie prezentácie…
Takže drahí startupisti, a najmä tí, ktorí práve začínate a hľadáte investora, toto je pre vás.
Na Slovensku máme veľa kapitálu pre startupy, čo môže dávať pocit, že je ľahké získať investíciu. No nie s prístupom, ktorý vidím u väčšiny z vás. Plytváte svojim časom, časom investora a zbytočne beriete čas tým, ktorí si ho zaslúžia.
Prečo máte pocit, že dokážete spraviť super pitch len tak, bez ničoho? Pretože to nie je hard skill ako programovanie alebo robenie grafiky? Možno si myslíte, že ste super v sexe. A pritom si vaša frajerka s kamarátkou hovorí, ako bol jej bývalý v posteli podstatne lepší.
Je super, že dokážete hodiny rozprávať o každej drobnej feature vášho milovaného startupu a premyslieť ich do dokonalosti. Kľudne to robte, ale robte aj iné veci. Môžete vymyslieť hoci aj lietajúce auto. Teda, to tu už je. Tak skúste hodinky s vodotryskom. No ak nevymyslíte komu a ako ich predávať, a hlavne prečo by ich mal dotyčný kúpiť, váš dokonale premyslený startup so všetkými super featurkami je na dve veci.
Verte tomu, že to sú hlavné veci, ktoré investorov zaujímajú. Nie to, či bude gombík na pustenie vodotrysku plastový alebo zo zlata. Preto keď sa budete najbližšie pripravovať na pitch, či to už bude podobný event ako bolo SVCF, či to bude Startup Weekend, alebo klasický pitch pre investora, ušetrite im čas a spravte to správne. Väčšina ostatných to aj tak spraví na hovno, a preto si vďaka tomu neuveriteľne zvýšite šancu.
Nebuďte ješitní a vypýtajte si feedback od niekoho skúsenejšieho. Nemusíte ísť zrovna za Mišom Trubanom alebo Maťom Ftáčnikom, ktorí sú busy as hell. Som si istý, že väčšina startupistov, ktorí už majú nejaký ten fundraising úspešne za sebou, vám radi poradia. Ale predtým, ako si po tú radu pôjdete, POUŽITE GOOGLE. Je tam kvantum článkov a videí, ktoré vás naštartujú. Určite si pozrite prvý deck AirBnB. A uvedomte si, koľko vecí tam bolo o produkte a koľko o trhu.
Takže nebuďte blbí a robte veci správne. Pomôžete sebe, investorom a koniec koncov aj celej startup komunite.