Naopak, mierne spomalenie rastu zažíva online.
BRATISLAVA 16. decembra (SITA) – Veľký návrat do kamenných obchodov. Aj tak sa dá nazvať dianie v maloobchode od konca pandémie.
Online nakupovanie rástlo v predvianočnom období aj tento rok, no pomalším tempom. Podľa údajov VÚB banky ľudia na prelome mesiacov november a december priamo v obchodoch minuli o 68,2 % viac než vlani. No stále to nebolo ako pred pandémiou. Platby v eshopoch sa zvýšili medziročne v priemere o 10,9 %.
Počas pandemických rokov sa predvianočné výpredaje v podstate preniesli do online priestoru. Rapídne podľa vyjadrení banky rástli platby prostredníctvom eshopov a kuriérov, ktorí zaznamenali v roku 2020 medziročne až 6-násobný nárast transakcií.
V podobnom duchu sa niesol aj rok 2021, no uvoľnenie opatrení ľudí čiastočne vrátilo do nákupných centier. Tento rok je už podľa VÚB jasne v znamení kamenných obchodov, pričom online nakupovanie rástlo pomalšie.
Zhoršená situácia a inflácia sa tak zatiaľ aj na predvianočnej spotrebe výrazne nepodpísali, i keď úspory domácností už zaznamenali pokles.
„Za prvé tri kvartály domácnostiam ešte bežné príjmy, vrátane miezd a platov ale aj sociálnych dávok, rástli rýchlejšie ako bežné výdavky. Celkovo sa tak domácnostiam disponibilný príjem zlepšil, medziročne o 12 %,“ hovorí makroanalytik VÚB Zdenko Štefanides.
Podľa neho Slováci na spotrebu minuli medziročne o 18 % viac a teda načreli aj do svojich úspor. „Výhľadovo sa však dá očakávať, že v roku 2023 vzrastú výdavky domácností rýchlejšie ako príjmy. Výsledkom bude tlak na zníženie spotreby,“ dodáva Štefanides.