Prejsť na obsah

5 kreatívnych techník, ktoré by ste mali vyskúšať na získanie skvelých nápadov

Nápady sú životodarnou silou každého úspešného startupu. Či už ide o produkt, službu, riešenie problémov alebo celkový inovatívny prístup k tomu, ako robiť a zlepšovať veci. V dnešnej dobe sa bez nich nepohnete. Ak si ich význam uvedomujete aj vy, a chcete vedieť ako ich mať dostatok po ruke, vyskúšajte niektorú z nasledovných kreatívnych techník.

Brainstorming úplne naopak

Samozrejme, že táto technika kreatívneho myslenia v tomto zozname nemohla chýbať. Kto by ju nepoznal. Ide pravdepodobne o najznámejšiu techniku. Niet sa čo diviť. Ako sa hovorí: viac hláv viac vie. A naozaj, ak spojíte niekoľko skutočne výkonných myslí, navzájom sa vyhecujú k ešte lepším nápadom.

Problém je len v tom, že brainstorming patrí aj k najviac nepochopeným technikám, pretože jeho pôvodná forma nie je taká účinná, ako by sa mohlo zdať. Jedno z najdôležitejších pravidiel je napríklad nekritizovať nápady. No podľa výskumu práve kritika prináša viac lepších nápadov. Jedným z dôvodov je aj to, že takýto brainstorming je viac zameraný na výsledky a hľadanie praktických riešení. Avšak, jedno dôležité varovanie. Kritiku nesmiete vnímať ako útočenie na nápady a ich okamžité zavrhnutie. Znamená to hľadať vylepšenia a nereálne nápady brať ako odrazový mostík pre nové, pretože nachádzanie medzier vás môže inšpirovať k lepším riešeniam.

napady

Šesť mysliacich klobúkov

Táto technika od Edwarda de Bona, jedného z popredných odborníkov na kreativitu a tvorcu konceptu laterálneho myslenia, si našla svoje miesto na mnohých kreatívnych kurzoch.

Spočíva v tom, že sa na problém pozriete rôznymi očami. Dokopy až šiestimi. Prvý je biely klobúk a jeho držiteľ sa zameriava na fakty, čísla a potrebné informácie. Druhým je červený klobúk a jeho nositeľ sa má na vec pozerať z intuitívnej a emočnej stránky. Tretím je čierny klobúk, ktorý má za úlohu nazerať na vec kriticky a obozretne a hľadá možné nedostatky. Žltý klobúk hľadá benefity riešenia a dôvody, prečo bude fungovať. Zelený klobúk je tu od toho, aby myslel kreatívne, navrhoval alternatívy a vyprovokoval nové myslenie. Nakoniec je tu modrý klobúk, ktorý udržuje všetko po hromade. Myslí s nadhľadom, aby sa všetci ostatní držali cieľa.

Myšlienkové mapy

Hlavný princíp kreativity spočíva v spájaní rôznych vecí dokopy a nachádzaní súvislostí. Presne s tým vám dokážu pomôcť myšlienkové mapy. Prišiel s nimi odborník na kreativitu Tony Buzan, ktorý si všimol, že mnohí géniovia si nepísali len bežné poznámky ako poznáte zo škôl. Používali symboly, a prepájali veci medzi sebou.

Myšlienkové mapy fungujú podobne. V strede začnete s ústrednou témou alebo problémom a postupne k nemu pripájate ďalšie a ďalšie myšlienky. Vznikne vám tak veľmi organizovaná a prepojená štruktúra, ktorá vám umožní vidieť vec z nadhľadu a v rôznych súvislostiach, čo vám umožní zapájať viacej oblastí vášho mozgu, čím aj zároveň zvýšite svoju tvorivosť.

brainstorming

Čo by urobil…

Zdá sa vám, že ste sa zasekli a už neviete, ako zmeniť svoje uvažovanie? Vyskúšajte sa vžiť do role niekoho iného. Vyskúšajte historickú postavu, niekoho, koho poznáte. Dokonca sa môžete spýtať, čo by urobila nejaká fiktívna postava z knihy alebo filmu. Vďaka tomu sa vymaníte zo svojho zaužívaného myslenia a prídete s niečím, čo by vám bežne nenapadlo.

Choďte sa prejsť

Ak robíte deň čo deň za počítačom, živíte v sebe rutinu. Naše telo si žiada z času na čas pohyb. Dlhé sedeniu mu neprospieva. Ani vašej kreativite. Prišli na to vedci zo Standfordovej univerzity, ktorí porovnávali ako sa ľuďom darí riešiť úlohy zamerané na kreatívne myslenie. Zistili, že ľudia ktorí chodili, vymysleli dvakrát toľko kreatívnych nápadov ako ľudia, ktorí sedeli.

Aké sú vaše skúsenosti? Vyskúšali ste už niektorú z týchto techník alebo poznáte nejaké ďalšie? Podeľte sa o to s nami v komentoch.

Komentáre

Najnovšie