Prejsť na obsah

František Krivda zo Sli.do: O čom je dizajn v startupe

Aj keď máte, aj keď nemáte a o to viac, ak si ešte len plánujete založiť svoj vlastný startup, v každom z týchto prípadov vám rozhodne odporúčame prečítať si tento blog o podstatnosti a dôležitosti dizajnu v startupe. František Krivda zo slovenského startupu Sli.do, ktorý je používaný už po celom svete a ktorý nedávno priniesol zaujímavú novinku, sa vo svojom najnovšom príspevku na svojom blogu Frantisek.com, ktorý vám nižšie prinášame v nepozmenenej podobe, rozhodol podeliť so svojimi skúsenosťami z praxe, ktorých práve so Sli.dom nadobudol až až. Prajeme vám príjemné čítanie! :)

Ak chce dizajnér zo startupu vybudovať firmu, asi najdôležitejšia je zmena jeho myslenia. Vždy som si myslel, že vďaka dobrému dizajnu sa dá vybudovať stabilná firma. V startupoch som sa ale naučil, že najskôr musíte vybudovať stabilnú firmu, aby ste v nej potom mohli robiť dobrý dizajn. A to je teda dosť protichodné tomu, ako som to vnímal predtým.

Prechod od klientskej orientácie na lean-startup style ma naučil veľa. Odporúčal by som to naozaj každému. Spísal som preto pár postrehov z pozície dizajnéra.

Dizajnér nemôže zneužívať svoju moc

Dizajnér vie z nefunkčného konceptu spraviť krásny User Interface, ktorý ohúri kolegov, získa 300 lajkov a bude sa zdať ako geniálny, ale v skutočnosti nebude vôbec použiteľný. Úloha dizajnéra v startupe preto nie je spraviť za každú cenu krásne UI, zachrániť choré koncepty a spoliehať sa, že dizajn všetko napraví.

Druhá strana majetných buržoáznych startupov to robí inak. Má milíon času a tony dizajnérov, môže si teda dovoliť mať každý koncept s krásnym UI. Vo výsledku je to ale zbytočné, pretože dobrý dizajn vedome zakrýva použiteľnosť, a tak firma potrebuje viac času aby zistila, prečo v skutočnosti daný koncept (ne)fungoval.

Extrémistická odnož dizajnérskych existencionalistov však tvrdí, že je lepšie mať krásny dizajn nefunkčného webu, ako škaredý dizajn nefunkčného webu. Áno, majú pravdu: je veľa neúspešných firiem, ktoré mali krásny dizajn.

Dizajnér myslí na firmu

Zdatnosť dizajnéra je veličina, ktorá určuje jeho vytrvalosť bojovať s CSSkármi a presviedčať kolegov, že nemôžme releasovať nedonosené tvory. Vlastne, toto som si myslel na začiatku. Ale naučil som sa, že v startupe to funguje inak.

Nemôžte zakaždým buzerovať kolegov. Treba si uvedomiť, aký daný release cieľ alebo funkciu, a podľa toho aj reagovať. Ak je to vec, ktorú využije 5% userov, preglgnem to. Ak je to ale pricing, ktorý reálne ovplyvní biznis, tam treba bojovať.

Je dôležité si uvedomiť, že ak pri doťahovačkách na kóderov netlačíme, tak reálne šetríme ich vzácny čas. Zároveň môže náš produkt rýchlejšie rásť a teda zvyšujme sanču, že prežijeme. Musíme myslieť na to, aby sme svojim pixel-perfektom nezabili rast.

TIP: Pred kontrolou CSSiek od kóderov si pustíte Weightless – most relaxed song evere od Marconi Union.

Feri blog

Dizajnér chce feedback

Na InvisionApp sa vám kolegovia postupne vykašľú, remindery už nefungujú, všetci kamaráti sú už otrávení. Čo s tým? Najviac sa mi osvedčilo pýtať si od kolegov feedback iba pri najdôležitejších revíziách. Váš tím je síce najvzácnejší zdroj spätnej väzby, no postupne vysychá. Poriadne si preto rozmyslite, kedy ho naozaj využijte. Určite sa kolegov nepýtajte na každý jeden screen, ktorý nadizajnujete.

Ideálne na testovanie je, ak sedíte v nejakom coworkingu, kde sa premelie veľa ľudí. Online sa mi zas osvedčila FB grupa, niečo ako firemné laboratórium, kde vám fanúšikovia radi poradia, a zároveň môžete sharovat know-how.

TIP: Je fajn mať 1 channel napr. na Slacku, kde pravidelne postujete dizajny. Cieľom je, aby ich vôbec niekto uvidel a možno vám nechá aj feedback. Aktívne si ho ale treba pýtať z viacerých platforiem – v kombinácií s emailom, osobne, na Facebooku a tak ďalej. Jeden kanál nikdy nestačí. Dizajnér sa nemôže hnevať na kolegov, že nereagujú. Treba ich jednoducho prenasledovať a zmieriť sa s tým.

Myslím, že predchádzajúce body pekne poukazujú nato, že dizajnér v startupe musí vedieť plniť viacero úloh. Stáva sa z neho product manager, stratég a growth hacker. Samotné omaľovávanky v Sketchi robí minimálne. Oveľa viac času trávi s wireframami, s task managementom, dokumentovaním, kategorizovaním, verziovaním a vysvetľovaním, kedy je čas na dobrý dizajn. A to je pre dizajnéra najlepšia škola.

Pracovné okienko: Hľadáme k nám do sli.do dizajnéra juniora, ktorý sa chce postupne presunúť z tradičného farbičkovania na UX & Design Thinking. Viete o niekom?

Komentáre

Najnovšie