Prejsť na obsah

František Krivda zo Sli.do: Bez .com domény sa failuje

František Krivda je neoddeliteľným členom slovenského startupu Sli.do, ktorý sa postupne dostáva do všetkých končín sveta. Ako sme sa od Františka dozvedeli minulý týždeň na evente 30 pod 30, ktorý organizoval Forbes, Sli.do bolo použité už na viac ako 2000 eventoch vo viac ako 60 krajinách sveta. Tento startup je jedným z tých, ktoré sa tam kde sú skutočne dostali tvrdou cestou a o tom, ako Sli.do vlastne vzniklo sme písali pre viac ako rokom aj my. Nedávno sa Sli.do zúčastnilo festivalu SXSW 2015 ale taktiež vyhralo prestížne medzinárodné event ocenenie.

Je tak aj na základ predchádzajúcich informácií jasné, že František má skúseností viac než dosť. A z času na čas sa s nimi delí aj na svojom blogu Frantisek.com. V jeho najnovšom blogu, ktorý vám prinášame nižšie, píše o tom, ako je doména .com neoddeliteľnou súčasťou úspešného globálneho biznisu a ako sa s ich doménou popasovali a stále ešte pasujú v Sli.do. Príjemné čítanie! :)

Inšpiroval som sa blogom Mirky Pastierovej, ktorá napísala zaujímavé dôvody, prečo by mala firma investovať do .com domény. Keďže naša firma sli.do od začiatku riešila tento problém, máme k tomu čo vyprávať a preto som hneď spísal pár mojich tipov:

Kúpte ju čím skôr

Voláme sa sli.do a nemali sme od začiatku .com doménu, teda slido.com. Bola obsadená a nechcelo sa nám ju veľmi kupovať od nejakého nemca. Snažili sme sa to ospravedlniť pivotovaním, teda postojom “však načo nám je teraz, keď ani nevieme ako sa vyprofilujeme”.

Neskôr sme začali narážať na problémy popísane nižšie, a začali sme si uvedomovať, že tu doménu skôr či neskôr budeme musieť kúpiť. Našťastie sme ju kúpili včas a predišli tak kopec nepríjemnostiam. Dnes by nás tá doména stála podstatne viac.

Už teraz vás berú ako .com doménu

Či chcete, alebo nie, klienti budú vašu doménu (brand) brať ako .com doménu. Nás tak automaticky brali ako “slido.com” a bolo im jedno, že tú doménu nemáme. Úlohou vášho zákazníka alebo novinára totiž nieje zisťovať, či ju máte kúpenú, ale berú to ako fakt.

Vaše meno skomolia

Darmo budete všetkým klientom vysvetľovať, že vaša krásna dominikánska koncovka je súčasť vášho mena. Naše meno je pre nich neznáma a začnú pátrať po základe mena. Nás už skomolili kadejako, ale väčšinou to bolo:

  • sli
  • sli.do.com
  • slido.do

Pozor na dôveryhodnosť

Rôzne kreatívne koncovky sú oficiálne prípony rôznych exotických štátov, a to môže vyvolávať podozrenie. Klienti si môžu myslieť, že to je krajina z ktorej pochádzate a že tam máte sídlo firmy. Neskutočne veľa ľudí zaujíma, čo znamená ta skratka .do, takže sa budete stretávať s vysvetľovaním a niekedy nepochopením. Väčšinou to až taký problém nieje, ale tak startup v bankovom sektore by som tak nenazval.

Na úkor brandingu

Taký názov firmy Close.io znie super, ale keď vašu firmu niekto nazve “Close”, tak to je dosť fail. A darmo bude krásny branding vyhrávať, keď budete strácať klientov alebo mať zlé PR či backlinky.

slido logo

A ďaľší román je, ak ste si v logu nechali svoju krásnu kratívnu koncovku, ako súčasť mena – brandu. Hoci my už máme svoju .com doménu, naše logo je stále sli.do, takže stále nás skomoľujú a stále to je problém. Odporúčam teda logo nerobiť čisto typografické a nezobrazovať tam vašu .kreatívnu koncovku, tak mravce nevykynožíte nikdy!

PS: Teraz v sli.do riešime logo – ako nahradiť tu krásnu bodku ktorá oddeľuje .do koncovku a prito neprísť o simple/sexi brand.

Komentáre

Najnovšie