Ľudia vás „posúdia“ v priebehu niekoľkých sekúnd po tom, čo vás spoznajú. Čo ale vyhodnocujú? Psychologička z Harvardu tvrdí, že sú to len dva kľúčové faktory, ktoré sú dokonca vyhodnotené za pár sekúnd a to úplne podvedome.
Profesorka Amy Cuddy z Harvard Business School študovala prvé dojmy spolu s ďalšími psychológmi viac ako 15 rokov. Objavili veľmi zaujímavé vzory správania v takýchto situáciách. Dokonca vydala aj knihu s názvom Presence, kde sa vyjadruje presne na túto tému. Cuddy tvrdí, že ľudia si pri prvom stretnutí s novým človekom rýchlo odpovedajú na tieto dve otázky:
- „môžem dôverovať tejto osobe?“
- „môžem rešpektovať túto osobu?“
Psychológovia nazývajú tieto dva faktory prívetivosť a schopnosť. V ideálnom prípade chcete, aby vás ľudia brali tak, že máte oba. Avšak ako Cuddy tvrdí, väčšina ľudí, hlavne z profesijného hľadiska, verí tomu, že schopnosť je tým dôležitejším faktorom. Je to logické, pretože človek, ktorý hľadá novú prácu, chce vyzerať pred svojim potenciálnym novým zamestnávateľom múdro a dostatočne talentovane na to, aby sa mohol zaoberať jeho biznisom.
Napriek tomu je prívetivosť alebo dôveryhodnosť oveľa dôležitejším faktorom, podľa ktorého vás ľudia v skutočnosti hodnotia. Ako ďalej tvrdí profesorka Cuddy, z evolučného hľadiska je pre prežitie oveľa dôležitejšie to, či si daná osoba zaslúži vašu dôveru alebo nie. Napríklad v Praveku bolo dôležitejšie vedieť, či vás iný jaskynný muž ide zabiť a zobrať všetok váš majetok ako to, či je dostatočne kompetentný na to, aby založil oheň. Vidíte ten rozdiel?
Hoci sú schopnosti vysoko vážené, tak profesorka dodáva, že sú hodnotené až po tom, čo je vybudovaná dôvera. A prílišné zameranie na prejavovanie vašich schopností môže tiež dopadnúť zle. Cuddy uvádza ako príklad to, že MBA študenti sú oveľa viac zameraný na to, aby vyzerali múdro a kompetentne, že v konečnom dôsledku vynechávajú rôzne aktivity alebo eventy zamerané na socializáciu, nechcú s ničím pomôcť a vo výsledku teda vyzerajú ako neprístupní. A takýchto prehnaných snaživcov môže čakať nepríjemné zobudenie do reality, keď nedostanú pracovnú ponuku, pretože ich vlastne nikto nebude poznať a dôverovať im ako ľuďom.
Ako na záver dodáva Amy Cuddy, ak vám neverí niekto, koho sa veľmi snažíte ohúriť, ďaleko sa asi nedostanete. V skutočnosti ešte môžete aj vyvolávať podozrenie, pretože budete pôsobiť manipulatívne. Prívetivá a dôveryhodná osoba, ktorá je zároveň silná, vyvoláva u iných obdiv. Avšak až keď vám budú ostatní dôverovať sa vaša sila sa stane darom, nie hrozbou.
Takže pre všetkých networkerov, ktorí chcú zapôsobiť na budúcich zamestnávateľov či investorov, dávajte si pozor na to ako pôsobíte – snažte sa byť radšej ľudskí a prívetiví, než prehnane motivovaní a plní schopností ;)
Zdroj: Tech Insider