Coworkingy sú čím ďalej tým obľúbenejšími pracovnými priestormi aj na Slovensku, od Revúcej po Komárno ich máme v súčasnosti 48. Najviac takýchto miest môžeme nájsť v hlavnom meste. Ako sa im dnes darí, do akej miery ich zasiahla pandémia, v čom vidia najväčší prínos coworkingu a aká je jeho budúcnosť nám prezradili niektoré bratislavské coworkingové centrá.
V ČLÁNKU SA DOZVIETE
- ako fungujú coworkingy
- v čom vidia ich vlastníci najväčší význam zdieľaných kancelárií
- ako túto oblasť zasiahla pandémia koronavírusu
- či vládne medzi jednotlivými bratislavskými coworkingami konkurencia
- aká je budúcnosť coworkingov
Ak nemáte jasno v tom, čo je coworking, vysvetlíme vám to. Ide o spôsob práce, pri ktorom fungujete vo flexibilnom prostredí, ktoré zdieľate s ďalšími nezávislými pracovníkmi. Coworkingové centrá sú akýmisi zdieľanými kanceláriami; prídete, rozložíte si notebook a pracujete medzi ľuďmi, ktorí sem prišli pracovať tiež.
V osemdesiatych rokoch minulého storočia začali postupne vznikať prvé zdieľané kancelárie najmä pre cestujúcich zamestnancov, ktorý potrebovali flexibilné pracoviská v inom meste. Rozvoj týchto miest umožnilo predovšetkým vynájdenie internetu – ľudia zrazu mohli pracovať na diaľku. Počet coworkingových miest prudko stúpol. Kým v roku 2008 bolo na celom svete len 160 takýchto priestorov, v roku 2018 to bolo už 18 900.
Coworking je dnes rozvinutým odvetvím, ktoré celkom narušilo spôsob, akým boli ľudia zvyknutí pracovať. Ešte pred pár rokmi bol považovaný za aktuálny trend, hnutie, ktoré bude časom ustupovať. Aká je jeho budúcnosť nevie dnes nikto. Isté však je, že coworkingy v súčasnosti ponúkajú moderné priestory podnecujúce ku kreativite a spolupráci. Mnohé poskytujú svojim pracovníkom aj relaxačné miestnosti či detské kútiky, čo bežným kanceláriám často chýba.
Začali v Bratislave, dnes majú pobočku aj v Londýne
K jedným z dlhodobo fungujúcich bratislavských coworkingov patrí HubHub. Nájdete ho na ulici Mlynské nivy, k dispozícií má okolo 250 miest a tento rok oslávi už piate narodeniny. „Prvý HubHub vznikol v roku 2017 v Bratislave a odvtedy nielenže fungujeme nepretržite, ale sme sa aj rozrástli,” prezrádza marketingová manažérka Lucia Zimanová. Dnes už má svoje pobočky vo viacerých mestách strednej a západnej Európy, napríklad v Prahe, Varšave, Budapešti či dokonca v Londýne.
Coworkingovým priestorom HubHub sa v súčasnosti darí veľmi dobre. „Takmer každá lokalita je skoro plne obsadená, so zabehnutými klientmi a komunitami,” hovorí manažérka. Dodáva, že majú svoje jasné vízie, ktoré chcú dosiahnuť. S rozvojom a rastom došlo počas piatich rokov k viacerým zmenám, ktoré L. Zimanová hodnotí pozitívne. „Menili sme sa, aby sme našim klientom priniesli lepší pracovný priestor."
Vytvorili sme prostredie, ktoré je kreatívne, zdravé, kde si môžete dať skvelú kávu, čaj, občerstviť sa ovocím, kde sa o vás ľudia z HubHubu starajú a cítite, že im na vás záleží," hovorí marketingová manažérka.
Celkové coworkingové prostredie v Bratislave hodnotí L. Zimanová ako rozsiahle, s istými konkurenčnými prienikmi, zároveň sa však podľa nej každý bratislavský coworking zameriava na svoju špecifickú klientelu a agendu na mieru k svojmu konceptu.
Niektorí odborníci označili už dávnejšie coworking za aktuálny trend, ktorý bude postupne ustupovať. Marketérka z HubHub však takýto scenár nepredpokladá: „V postpandemickej dobe budú flexibilné pracovné priestory budiť stále väčší záujem. Ak bude chcieť firma dotiahnuť svoje tímy naspäť do kancelárií, bude potrebovať prostredie, ktoré je flexibilné, inšpiratívne a zabezpečené.” A práve to je priestor, kde môžu coworkingy nájsť svoje uplatnenie.
Konkurenčný boj nevnímajú, prevládajú priateľské vzťahy
Ďalšou zdieľanou kanceláriou v Bratislave je Dvojbodka. Nachádza sa na Šoltésovej ulici, má kapacitu 12 miest a funguje nepretržite od roku 2013. „Náš spôsob fungovania sa v podstate za ten čas nezmenil vôbec,” hovorí Ivica Jančárová, spoluzakladateľka Dvojbodka Cowork Bratislava. Vysvetľuje, že konceptom fungovania je malý, komorný priestor pre ničím nerušenú prácu freelancerov. Neprevádzkujú bar ani neorganizujú prednášky. Coworkingu sa po deviatich rokoch stále darí, aktuálne je v pláne modernizácia priestoru so zachovaním pôvodného konceptu.
Dvojbodka nevníma žiaden konkurečný boj medzi coworkingami, sú dokonca v občasnom kontakte aj s inými centrami. „Myslím si, že na Slovensku je stále priestor na vznik nových coworkingov. Treba sa však zamyslieť nad konceptom samotných coworkingov a nad kontextom prostredia, v ktorom vznikajú,” podotýka I. Jančárová. Záujem o prácu v coworkingoch bude podľa nej v budúcnosti ešte stúpať.
Coworking je oproti prenájmu vlastnej kancelárie omnoho efektívnejším a flexibilnejším riešením,” vysvetľuje spoluzakladateľka.
Dodáva, že takýto priestor ponúka aj možnosť vytvorenia nového pracovného kolektívu – komunity ľudí, ktorí spolu zdieľajú skúsenosti a nápady. Coworkingy sú aj symbolom pomoci startupom či získavania nových profesionálnych kontaktov.
Inovačný systém a coworkingy ako prepojené nádoby
Veľkým bratislavským coworkingom je aj The Spot. Vznikol v období, keď boli coworkingy na Slovensku podľa Michala Haruštiaka, šéfa The Spot, ešte v plienkach. Fungoval od roku 2011 do 2017. Minulý rok znovu ožil, a ako každý startup sa stále rozvíja, rozširuje a profesionalizuje.
„Postupne sme naším členom dokázali ponúknuť viac zaujímavých a nadštandardných služieb,” opisuje M. Haruštiak. „Dnes si dovolím tvrdiť, že v The Spot nájdu takmer všetko, čo potrebujú.” Pracujúcim je k dispozícií inšpiratívna komunita ľudí, eventy, celodenný catering, kaviareň, fitko, škôlka, tematické zasadačky, podcastové štúdio a čoskoro aj sauna.
Podobne ako HubHub, aj The Spot otvára coworkingové priestory v zahraničí. „Darí sa nám veľmi dobre, asi najväčšou novinkou je, že expandujeme do Budapešti,” prezrádza M. Haruštiak. Začiatkom roka sa rozrástli aj v rámci Bratislavy; pôvodnú plochu v Sky Parku zdvojnásobili pridaním ďalších troch poschodí, na jeseň by mali pribudnúť ešte dve ďalšie. „Darí sa aj nášmu eventovému priestoru, po ústupe pandémie sa akcie rozbiehajú, čomu sa veľmi tešíme,” dodáva šéf coworkingu The Spot.
A čo budúcnosť coworkingov na Slovensku? M. Haruštiak ju vidí pozitívne: „Pre ľudí sú interakcie dôležité a práve komunita, ktorá sa vytvorí v rámci coworkingu, môže byť veľmi prospešná.” Úspech coworkingov bude podľa neho priamo úmerne rásť s úspechom slovenského inovačného sektora.
Ak sa nám inovačný ekosystém podarí kultivovať a nastaviť výhodné podmienky pre zakladateľov startupov, môžeme z toho ťažiť nielen ako krajina, bude to mať pridružený pozitívny vplyv aj na coworkingy,” uvádza šéf The Spot.
Dodáva, že ide vlastne o princíp prepojených nádob; od úspechu jednej závisí úspech druhej.
Hudobno-marketingový kolektív a špecifická atmosféra
Ateliér 36 sa nachádza na Prievozskej ulici v Bratislave. Ide o menší coworking s kapacitou 10 miest, ktorý možno poznáte pod jeho starým názvom Mäsokombinát Coworking. Na rozdiel od väčších bratislavských zdieľaných kancelárií vznikol len nedávno: „Náš coworking vznikol pred necelým rokom a funguje odvtedy nepretržite,“ prezrádza Tomáš Malík z Ateliéru 36. Dodáva, že aj keď cez zimu nemali pre pandémiu žiadnych členov, teraz sa to už postupne zlepšuje, priestory sa začínajú zapĺňať a coworkingu sa darí dobre.
Medzi jednotlivými bratislavskými coworkingmi podľa T. Malíka nevládne konkurencia a myslí si, že v budúcnosti bude ich počet i popularita rásť. „Náš Ateliér 36 je špecifický svojou komunitou a atmosférou, ide prevažne o hudobno-marketingový kolektív, kde sa človek z komunity cíti úplne ináč ako vo všeobecne zameraných coworkingoch,” vysvetľuje. Coworkingy ako také majú podľa neho rôzny význam pre rôzne cieľové skupiny.
Menšie začínajúce firmy môžu ušetriť financie a nemusia si prenajať celú kanceláriu, freelanceri alebo jednotlivci nemusia sedieť celé dni doma, kde im nevyhovuje pracovať.
Dodáva, že coworkingy môžu využívať a často využívajú aj zahraničné firmy, ktoré si nechcú zakladať pre zopár lokálnych zamestnancov celú pobočku.
Coworkingy a pandémia – pomoc od štátu neprišla
Posledné dva roky boli náročné aj pre coworkingy, mnohé z nich boli počas lockdownov dlhodobo zatvorené. „Nástup pandémie znamenal aj pre nás menší dopyt,” pripúšťa L. Zimanová z HubHub. Vysvetľuje, že v časoch lockdownu ľudia nevyhľadávali pracovné priestory v takej miere ako pred pandémiou.
Situácia si vyžadovala flexibilné riešenia, a tak vytvorili pre svojich klientov nový produkt – team rotation. „Funguje to na princípe hybridného pracovného modelu, keď firma nepotrebuje mať vo svojej kancelárii všetkých ľudí naraz. Striedajú tak home office a prácu v kancelárii,” vysvetľuje marketingová manažérka HubHub.
Pandemická situácia zasiahla aj ďalšie coworkingy, vďaka príjemnej komunite a bezpečnému pracovnému prostrediu s pravidelným testovaním ju však ustáli pomerne dobre. „Náš coworking sme znovuoživili vo februári 2021, čiže prakticky v strede pandémie,” hovorí M. Haruštiak z The Spot. Obsadenosť kancelárií bola napriek všetkým prekážkam dobrá.
Zamestnanci sa testovali rýchlotestami, v ne-lockdownovom období coworking navštevovalo pravidelne 150-200 ľudí.
Podobnú situáciu opísali aj v coworkingu Dvojbodka. „Na začiatku pandémie, keď zostali všetci zatvorení doma, záujem mierne klesol,” spomína I. Jančárová. „Postupne sa to však upravilo a coworkeri sa vrátili do pôvodného režimu.” Vysvetľuje, že ľudia v tomto období ešte viac hľadali priestor, kde by mohli nerušene pracovať a aj vďaka stálym coworkerom sa im podarilo udržať zdieľanú kanceláriu počas celej pandémie v prevádzke.
Napriek neskoršej priaznivej situácií pandémia ekonomicky nepochybne zasiahla aj coworkingy, pomoci od štátu sa však nedočkali. „Od štátu sme neobdržali žiadnu podporu, systematickú formu podpory špeciálne pre coworkingy neregistrujeme,” objasnil M. Haruštiak.