Prejsť na obsah

Pracovať v startupe je niečo úplne iné ako pracovať v obyčajnej firme alebo korporácií. Presvedčí vás o tom aj Gabka Koščová zo startupu Spotibo, ktorá vo svojom blogu popísala, čomu by ste sa mali skúsiť vyhnúť pri práci v startupe.

Keď ma Janko oslovil, aby som s ním spolupracovala na jeho novom nástroji Spotibo, bola som celkom nadšená. Do projektu som sa zapojila veľmi rýchlo. Avšak stála predo mnou veľká výzva. Zvládnuť marketing v startupovom prostredí. Aj keď som si na začiatku nemyslela, že to bude nejaké náročné, rýchlo som samú seba vyviedla z omylu. V startupe sa totiž musí človek vzdať rôznych zaužívaných návykov a začať premýšľať trocha inak. Nie je totiž dôležité, aby bol produkt dokonalý, či boli zavedené rôzne procesy. Dôležitá je funkčnosť produktu a získanie zákazníkov.

Začala som si na túto tému celkom dosť čítať. Najviac ma inšpirovali knihy Get Real od 37Signals a 7 dňový startup od Dana Norissa. Z kníh si zvyknem vypisovať poznámky a občas sa k nim vracať. Keďže mi táto tematika príde dosť zaujímavá, rozhodla som sa o niektoré zápisky podeliť aj s vami. Tieto zápisky nie sú len pre markeťákov. Sú pre všetkých, ktorí sa pohybujú v startupovom prostredí. Či už to sú zakladatelia, programátori, obchodníci, projekťáci, markeťáci alebo zákaznícka podpora.

Niektoré veci vám prídu na prvý pohľad samozrejmé a možno si poviete, že to pre vás nie je nič nové. Ale je to skutočne tak? Realizujete to aj v praxi? Priznám sa, že teóriu ovládam na 100% ale každý deň sa zaseknem na nejakej veci a uvedomím si, že niektoré veci vôbec nerobím tak, ako by som ich mala robiť v dynamickom startupovom prostredí.

Gabka Koscova Spotibo

Gabka Koščová

Kniha 7 dňový startup

Z knihy 7 dňový startup som si odniesla túto hlavnú myšlienku:

Nerozjímaj nad vecou príliš dlho. Nerob krásny dizajn a nové funkcie. Pointou každého produktu je riešiť problém zákazníka. Zákazník ti už sám povie, aký je tvoj produkt a či je ochotný ho platiť za tebou stanovenú cenu. Zákazníci totiž nevedia, čo chcú. Ak ti niekto tvrdí, že je tvoj produkt najviac super, tak mu never. On totiž nevie, či to je super až do doby, kedy za to bude nútený zaplatiť.

Čomu sa vyhnúť pri spustení nového produktu?

  • Sexy myšlienkam a sexy nápadom. Je potrebné vytvoriť produkt, ktorý rieši problém.
  • Feedbacku. Ľudia nevedia, čo chcú alebo nechcú, pokiaľ za to nemusia zaplatiť.
  • Detailom. Stráviť hodiny na tvorbe loga nie je vôbec dôležité.
  • Cenovej stratégii. Na začiatku je potrebné stanoviť nejakú cenu a zákazník už sám povie, či to je drahé alebo nie.
  • Platobnej bráne. V mnohých prípadoch stačí na začiatku PayPal.

Kniha Get Real

Z knihy od 37 signals som si toho vypísala troška viac. Tu sú hlavné body, ktoré ma zaujali:

  • Rob menej. Vyvíjaj menej funkcií, umožni zákazníkovi menej možností, najmi menej ľudí, organizuj menej meetingov, dávaj menej sľubov.
  • Startupisti riešia každý deň milión otázok. Nemôžeš sa zamýšľať nad všetkým. Proste sa nejak rozhodni, tipni si, čo bude najlepšie a ono sa to neskôr vykryštalizuje.
  • Fakt potrebuješ investora? Nemysli na to, čo môžeš urobiť so 100 000 €, ale zváž, čo môžeš urobiť s 20 000 €. Zamysli sa nad tým, čo stihneš za 3 mesiace namiesto šiestich mesiacov.
  • Ak sa inšpiruješ konkurenciou, nepozeraj len na to, aký by mal byť tvoj produkt. Pozeraj aj na to, aký by ten produkt byť nemal.
  • Nehovor, v čom si lepší od konkurencie. Povedz, v čom si iný od konkurencie.
  • Akonáhle sa pre teba stane práca povinnosťou, je to zlé. Ak to budeš udržiavať malé, budeš si to vždy užívať.
  • Ak budeš robiť akúkoľvek novú zmenu, udržuj náklady na minime. Pretože ak to budeš chcieť potom dodatočne zmeniť, tak čím drahšie a náročnejšie to bude, tým je menej pravdepodobné, že tu zmenu urobíš.
  • Z nejakého dôvodu najlepšie funguje, keď má tím 3 členov :)
  • Rieš problém, až keď nastane. Pokiaľ to zatiaľ nie je problém (ale v budúcnosti môže byť), nemá to teraz zmysel riešiť.
  • Nesnaž sa potešiť každého. Lebo sa stane, že nakoniec nepotešíš nikoho. Niektoré nápady od zamestnancov budeš musieť proste odmietnuť a požiadavky od zákazníkov budeš musieť často ignorovať.
  • Rob len to, čo je skutočne dôležité. Na niektorých veciach proste nezáleži, tak sa s tým zmier.
  • Nerob si zásobník funkcií, ktoré by bolo dobré niekedy spraviť. Aj tak ich nikdy nespravíš. Funkcia, ktorá je dôležitá je taká, ktorá sa bude často opakovať v požiadavkach zákazníkov a ty si ju jednoducho zapamätáš bez toho, aby si ju písal na papier.
  • Nepýtaj sa zákazníkov, čo chcú. Pýtaj sa aj to, čo nechcú.
  • Nečakaj, že všetko bude spravené dobre hneď na prvýkrát. Nedá sa to.
  • Nedávaj programátorom dlhé úlohy na dlhé obdobie. Programátor polovicu času bude prokrastinovať a spraví to až na konci. Namiesto toho im zadávaj viac malých úloh v krátkych obdobiach.
  • Nenaberaj zbytočne nových ľudí. Na čo? Fakt ich potrebuješ?
  • Ak už niekoho prijmeš, tak ho najprv otestuj a najmi ho len na malý projekt, ktorý bude trvať napríklad 20 – 40 hodín.
  • Keď chceš, aby sa niečo skutočne spravilo, choď za osobou, ktorá je najviac zaneprázdnená.
  • V malom tíme nie sú potrební špecialisti, ale širšie zameraní ľudia.
  • Ak sa nevieš rozhodnúť, koho vziať do tímu, vezmi toho, kto je najviac entuziastický a toho, kto vie lepšie písať. Človek, ktorý je schopný formulovať myšlienky na papier sa vždy hodí.
  • Nezačni programovať bez toho, aby si mal hotový dizajn interfacu. Interface je tvoj produkt a to, čo ľudia vidia.
  • Nezabudni navrhnúť blank a error stránky a hlášky.
  • Konzistentnosť nie je vždy dôležitá. Dôležitejší je kontext.
  • Pri návrhu webu nepoužívaj lorem impsum ale normálny text.
  • Premýšľaj o svojom produkte ako o osobe. Pomôže ti to s copywritingom.
  • Prihlasovanie a odhlasovanie by malo byť čo najviac jednoduché.
  • Nebráň zákazníkovi odísť, či zrušiť účet. Mal by to zvládnuť bez problémov.
  • Začni zbierať čo najskôr emaily.
  • Upozorni na platené funkcie produktu priamo v nástroji.
  • Človek na podporu nie je dôležitý. Zo začiatku by to mal zvládať hlavný tím.
  • Na otázky zákazníkov je potrebné odpovedať ihneď.
  • Počítaj s tým, že budeš musieť zákazníka odbiť. Nedá sa vyhovieť každému.
  • Vytvor fórum, kde si zákazníci budú navzájom pomáhať. Áno, aj s tvojím produktom.
  • Buď úprimný a pokojne informuj o svojich neúspechoch.
  • Nezabudni blogovať!
  • Nemusíš opravovať hneď všetky bugy naraz. Prioritizuj!
  • Nezačni stresovať vo chvíli, keď niekto začne nadávať a sťažovať sa.
  • Nemusíš vyvíjať nové funkcie len z princípu, aby sa u teba niečo dialo. Radšej zachovaj jednoduchosť.

V Spotibo sa snažíme väčšinu vyššie uvedených bodov dodržiavať, aj keď sa nám to nedarí úplne vždy :) Ale každý sa učí na vlastných chybách a aj my statočne bojujeme. Zaujal vás niektorý bod z mojich poznámok? Je niečo, čo robíte rovnako alebo naopak niečo, na čom najviac chybujete? Dajte vedieť v komentároch.

Blog od Gabky Koščovej bol pôvodne zverejnený na stránke blog.gabkakoscova.sk a na Startupers.sk bol zverejnený so súhlasom autorky v pôvodnom znení.

Foto: wired.com, hogy.sk

Komentáre

Najnovšie