Nové technológie by mali pomôcť najmä pri automatizácii procesov a zvyšovaní efektívnosti výroby a služieb.
BRATISLAVA 24. januára (SITA) – Spoločnosť Enehano predstavila trendy, ktoré budú sprevádzať oblasť digitalizácie v tomto roku.
Pôjde najmä o internet vecí, efektívne zapojenie umelej inteligencie do výrobného a obchodného procesu dôraz na analytiku a veľké dáta, či presun služieb do cloudu.
Sú tiež nevyhnutnou súčasťou digitálnej transformácie, ktorá je jednou z priorít Európskej únie a kladie na ne dôraz aj Stratégia digitálnej transformácie Slovenska 2030.
Z posledných dostupných štatistík vyplýva, že Slovensko má v týchto oblastiach za európskym priemerom čo doháňať.
Podľa posledných dát Eurostatu cloudové riešenia na Slovensku využíva len 36 % firiem, pričom európsky priemer je viac ako 40 %.
„Dobrou správou je, že niektoré podniky už investujú do prípravy na prechod do cloudu a majú vypracovanú stratégiu a postupnosť jednotlivých krokov,“ uviedol Eduard Gers zo spoločnosti Enehano. Viaceré prechádzajú na tzv. hybridný model, aby si cloud vyskúšali napríklad pre zálohovanie dát.
„Ďalšie, v snahe zrýchliť a finančne zoptimalizovať procesy a s cieľom byť flexibilnejší pri reakcii na potreby svojich zákazníkov, začínajú využívať low-code a no-code platformy, ktoré taktiež fungujú najmä v cloude,“ podotkol.
Ďalšou výzvou pre európske aj slovenské firmy je analýza veľkých dát na základe využívania digitálnych a elektronických zariadení. Na Slovensku s nimi pracuje len vyše 5 % firiem, čo je takmer o dve tretiny menej ako je európsky priemer.
Zber a najmä vyhodnocovanie veľkých dát firmám umožňuje efektívne nastavovať procesy a prijímať rozhodnutia, dáta sú zároveň nevyhnutné pri vývoji umelej inteligencie, resp. pri strojovom učení, čo je tiež jedna z kľúčových oblastí v rámci digitálnej transformácie.
Aplikácie umelej inteligencie v roku 2020 využívalo 7 % podnikov v EÚ s najmenej desiatimi zamestnancami a Slovensko bolo na úrovni európskeho priemeru.
„Umelá inteligencia a strojové učenie sa využívajú v rôznych aplikáciách, vrátane automatizácie procesov, zlepšovania zákazníckych skúseností či optimalizácie riadenia dodávateľského reťazca. Treba však dodať, že v komunikácii nedokáže úplne nahradiť človeka,“ dodal Gers.