Ak nás sledujete, tak určite z našich príspevkov a článkov viete, že pred dvoma týždňami začal najväčší startupový event v strednej Európe Pioneers Festival 2013. Na dvoch pódiách sa pred viac ako 2500 ľuďmi zo 42 krajín vystriedalo viac ako 60 spíkrov. Medzi nimi aj významné mená svetového startup prostredia. Kompletné reportáže nájdete v článkoch z prvého dňa aj druhého dňa len na Startupers.sk.
Jednu z najzaujímavejších prezentácií, spolu so zaujímavým príbehom priniesol zakladateľ startupu Shazam Chris Barton, ktorého aplikáciu majú mnohí z vás určite vo svojich smartfónoch. Zrejme málokto vie niečo viac o histórií Shazamu, ako tento startup začínal. A keďže to je príbeh viac ako zaujímavý, venujeme mu vlastný článok.
Ako prvé prišlo na rad vysvetlenie pojmu Shazam. To sa začalo používať v 40 rokoch 20. storočia britskými kúzelníkmi a znamenalo to v podstate niečo magické, čarovné alebo kúzelné. Shazam všetky tieto tri slová bezpochyby spĺňa, takže názov dáva zmysel.
Je len šťastie, že Chris Barton a ďalší zakladatelia Shazamu si nezobrali k srdcu názor jedného nemenovaného predstaviteľa prominentného ventrure kapitálového fondu, ktorý povedal, že nevidí dôvod, aby toto niekedy niekto využíval.
Shazam momentálne dáva prácu okolo 200 zamestnancom. Od jeho spustenia má už 375 miliónov používateľov, z toho 75 miliónov je mesačne aktívnych. Jeho užívatelia si cez Shazam ročne stiahnu hudbu za 300 miliónov dolárov. V júli 2013 dostal Shazam investíciu vo výške 40 miliónov dolárov a na tejto investícii sa podieľal aj druhý najbohatší človek sveta Carlos Slim. Shazam založili v roku 2000 štyria co-founderi Chris Barton, Philip Inghelbrecht, Avery Wang and Dhiraj Mukherjee.
Ako to celé začalo? Samozrejme, na začiatku bol problém. Písal sa rok 1997 a Chris Barton si občas chodieval sadnúť na drink do svojho obľúbeného podniku. Mal však problém, že nepoznal niektoré pesničky, ktoré v tomto podniku hrávali. Tie ktoré poznal mal spísané na papieroch a zoznamoch piesní. Avšak čo s tými, ktoré nepoznal? Asi tak vznikol nápad Shazamu. S týmto problémom sa zveril svojim co-founderom, vtedy ešte kamarátom a tak sa rozhodli, že niečo vymyslia. Netušili však, aké to bude náročné.
Vedeli, že budú musieť spolupracovať s odborníkmi na zvuk a preto ich kroky viedli na prestížnu univerzitu v Stanforde. Tam sa od doktorandov však dozvedeli, že to čo chcú je technologicky nemožné vytvoriť. Partiu nadšencov to však neodradilo. Na Stanforde narazili nakoniec na profesora, ktorý im taktiež oznámil, že je to podľa neho nemožné vytvoriť, ale že sa o to aspoň pokúsi. Po troch rokoch hľadania vymyslel Avery Wang, vtedajší študent na Stanforde, ktorého profesor poveril prácou na tomto projekte, algoritmus, vďaka ktorému bolo to, čo si Chris Barton pred troma rokmi zaumienil, na svete. Avery Wang sa za odmenu stal štvrtým co-founderom Shazamu.
Vývoj nebol vôbec ľahký, lebo výsledný produkt musel vedieť vybrať kľúčové rozoznávacie body v každej časti piesne a to aj v prípade, že pieseň je slabo počuť, alebo sedíte v aute plnom detí. O tom Chris Barton aj presvedčil obecenstvo, keď pustil pieseň Neverending story z filmu Nekonečný príbeh a následne pustil, ako túto pieseň počuje Shazam v aute plnom detí a garantujem vám, že by ste nerozoznali o akú pieseň ide. Shazam ta však vďaka skvelému algoritmu dokáže.
Mnohí z vás sa však zrejme pýtajú, na čo bol Shazamu tento algoritmus v roku 2000, keď ešte neboli ani smartfóny, ani internet v telefónoch. Odpoveď je jednoduchá. Fungovali cez klasické telefóny. Ako? Shazam si vybral jediný štvorrad čísel na telefóne, ktorým je číslo 2580 a po vytočení tohto čísla a pol minútovom nahraní piesne do telefónu vám obratom prišla SMS s autorom piesne a jej názvom. Jedna SMS stála 50 pencí. Jednoduché, nie? V Británii bola teda táto služba populárna dávno predtým, ako sme sa o nej dozvedeli my, čo bolo až po príchode smartfónov, internetu v telefónoch a aplikácií.
Chris Barton ešte nezabudol poznamenať, že kým pri zrodení aplikácie pre smartfóny mala táto služba vo svojej databáze okolo 1,7 milióna piesní, v súčasnosti je to už okolo 30 miliónov songov.
Na záver Chris Barton, ktorý je mimochodom úplne prirodzeným človekom, ešte poznamenal, že skutočne jednoduchý produkt je niekedy naozaj ťažké vyvinúť a že podnikatelia musia byť okrem iného aj dobrí rozprávači príbehov. Toto konštatovanie nasledovalo inšpiratívne video spoločnosti Apple z roku 1997, ktoré Chrisa Bartona inšpirovalo k tomuto všetkému, čo so svojimi co-foundermi vybudoval. Toto video si teraz môžete nižšie pozrieť aj vy a nechajte sa taktiež inšpirovať.