Prejsť na obsah

To, že The Spot na svojom blogu uverejňuje každý mesiac rozhovor s niektorým z jeho členov ste si už zrejme všimli. Na Startupers.sk ich tiež s radosťou uverejňujeme, keďže vždy sa skvele číta o ľuďoch, ktorí svojou prácou a úspechmi dokážu motivovať iných. Nedávno sme tu mali rozhovory s Jurajom Mäsiarom z CloudFarms a Ľudovítom Frantom z Principia. Dnes tu máme rozhovor s ďalším spoťákom a jedným zo zakladateľov VacuumLabs Samuelom Hapákom, s ktorým sme vám priniesli rozhovor aj na Startupers.sk ešte minulý rok a ktorom dnes zistíte oveľa viac! :)

Ahoj Samo. Si jedným zo zakladateľov VacuumLabs, sedíte u nás už druhý rok. Predstav nám na začiatok svoju firmu a oblasť vášho pôsobenia.

Vyvíjame online softvérové riešenia na mieru. Sústredíme sa hlavne na tvorbu webových a mobilných aplikácií v HTML5 technológiách. Takto totiž dokážeme dosiahnuť taký komfort používania, na aký si zvyknutá z klasických desktopových programov. Druhou našou špecialitou sú algoritmické a optimalizačné problémy, ako napríklad odhaľovanie plagiátov, optimalizácia rozvozu zásielok, alebo posudzovanie emócie textu.

Napríklad, dnes je možné vytvoriť webovú aplikáciu, ktorú je možné používať aj bez internetového pripojenia. A pokročilý užívatelia ocenia, že je možné ovládanie klávesovými skratkami, či fungujúci copy-paste. Dokonca je možné webovú aplikáciu „zabaliť“ pre Android či iOS tak, že si užívatelia nevšimnú rozdiel. Mnoho dnešných populárnych aplikácií na iPhone sú v skutočnosti zabalené weby.

samo hapak

Vieš nám napísať aj konkrétne projekty a klientov, na ktorých ste robili/robíte?

Dodávali sme interný výukový systém pre Raiffeisen Bank International AG. Bolo nutné, aby systém fungoval aj bez internetového pripojenia. V banke totiž platia prísne bezpečnostné regulácie ohľadom internetovej komunikácie.
Nedávno sme pre jeden Švajčiarsky startup https://kitaclub.ch/en/ implementovali portál na vyhľadávanie škôlok. Umožňuje nájsť škôlky podľa lokality, názvu a ďalších parametrov.

Screen Shot 2015-02-27 at 1.19.38 PM.png

Takže sa vaši zákazníci majú na čo tešiť. Akých máte typických klientov? V čom sa líšia slovenskí klienti od zahraničných?

Viacero našich klientov je zahraničných, už spomínaná rakúska Raiffeisen Bank International AG, Švajčiarsky vyhľadávač škôlok, či charitatívna platforma Prizeo. Najväčší rozdiel vnímam v spolupráci so startupmi a s korporáciami. Startupy chcú všetko hneď a často menia svoje požiadavky, nezáleží na formalitách, no sú veľmi prísne na kvalitu.Korporácie na druhú stranu dbajú silno o bezpečnosť riešenia, strážia si riziko a vyžadujú veľmi profesionálnu úroveň komunikácie.

Vy sami vo VacuumLabs pripisujete komunikácii veľkú dôležitosť, momentálne prebieha kompletná zmena vašej webovej stránky. Chystáte nejaké ďalšie novinky čo sa týka produktov a služieb?

Rozbehli sme spoluprácu s Lighting Beetle štúdiom, aby sme našim zákazníkom vedeli ponúknuť profesionálny návrh užívateľskej interakcie a dizajnu.V tejto chvíli pracujeme na nadviazaní spolupráce s profesionálnymi biznis konzultantmi, aby sme hlavne korporátnym zákazníkom vedeli ponúknuť kompletné riešenie od biznis analýzy po IT vývoj.

Vacuum Labs

Zákazník totiž nepotrebuje IT, zákazník potrebuje riešenia svojich problémov. Mimo to, dlhodobo spolupracujeme so Spot Boosterom a tam sa v blízkej dobe bude niekoľko zaujímavých projektov spúšťať.

Preferujete spoluprácu so startupmi alebo s korporáciami? Na koho sa špecializujete?

Robíme aj pre startupy, aj pre korporácie. Vďaka spolupráci so Spot Booster máme možnosť pracovať na viacerých inovatívnych slovenských startupoch, časom sa tieto inovácie možno podarí dostať aj do korporátneho prostredia.V začínajúcom startupe je veľký tlak na vývoj minimálneho produktu za minimálne náklady, takže tam nie je priestor na mnohé UX vychytávky. Zvládnuť s obmedzeným rozpočtom vyvinúť funkčný produkt je výzva sama o sebe.V korporáciach je väčší priestor na zlepšovanie a ladenie detailov. Pri veľkom množstve používateľov má totiž aj malá zmena obrovský dopad.

Si špecialistom na Single page apps, prednášal si a mal niekoľko WEBEXPO talks práve o tom. Prečo vidíš budúcnosť užívateľského rozhrania na webe? Vysvetli aj nám “ne-ajťákom”, čo to vlastne je a akú to má pre nás pridanú hodnotu.

Single page apps sú aplikácie, ktoré sa nesprávajú ako webové stránky. Správajú sa ako normálne programy, na ktoré sme zvyknutí z desktopu, či mobilných zariadení.Reagujú okamžite na akcie, kliknutia. Užívateľ nemusí čakať, kým sa stránka načíta. Dnes je napríklad veľká časť Facebooku spravená ako single page app. Skús si predstaviť, ako by sa používal Facebook chat, ak by si musela čakať pol sekundy po každom napísaní správy a ak by si musela ručne refreshovať stránku, aby si sa pozrela, či ti niekto nepísal.

Opakom single page app je multi-page app, kde každý klik vedie k načítaniu novej stránky. Výhoda multipage apps je, že sú jednoduchšie a lacnejšie na vytvorenie. Single page apps zas ponúkajú lepší užívateľský zážitok. V praxi sa často používa hybridný prístup, kedy časti stránky sú spravené jedným a časti druhým spôsobom. Príkladom je napríklad aj projekt https://kitaclub.ch/en/.

samuel vacuumlabs

Ako programátor, ako sa staviaš k outsourcingu IT? Ako riešite hiring programátorov?

Pri prijímaní programátorov nedávam váhu životopisu, ani skúsenostiam s konkrétnymi technológiami. Dobrý programátor sa naučí ľubovoľnú technológiu, zlému nepomôže ani keď ich ovláda 50. Preto pri pohovoroch nechávam záujemcu riešiť drobné programátorské úlohy a diskutujem s ním o riešení. Takto vidím, ako rozmýšľa. Špecialitou je, že pohovor sa robí na tabuľu. Takto nemá uchádzač možnosť náhodne skúšať a dúfať, že zafunguje. Musí si byť riešením istý a rozumieť mu.
Pri outsorcingu IT robia spoločnosti množstvo chýb. Typické je, že pošlú piatim dodávateľom sadu požiadaviek a pýtajú si cenu, následne vyberú najlacnejšieho.Problém je, že požiadavky sa dajú realizovať rôznymi spôsobmi, z ktorých nie všetky musia byť pre zákazníka vhodné. Prípadne niektoré z požiadaviek zákazníka nemusia byť vôbec vhodné pre dané IT riešenie.Tieto problémy sa potom neskôr prejavia tým, že zákazník dostane riešenie, ktoré nespĺňa jeho predstavy ani potreby.

Ak má outsorcovaný projekt úspešne dopadnúť, musí najatá IT firma veľmi úzko spolupracovať so zákazníkom. Spolu musia nájsť optimálnu sadu požiadavok, ktoré prinášajú biznis hodnotu a dávajú zmysel aj po technickej stránke. Externý tím musí projekt zobrať za svoj a mať na prvom mieste úspech zákazníka, nie formálne naplnenie požiadaviek.O toto sa presne snaží agilný vývoj, kedy je zákazník tesne spätý s vývojom produktu. Na začiatku sa nadefinujú ciele len v hrubých obrysoch a spresňujú sa tak, ako produkt postupne vzniká. Najlepšie nápady vznikajú v momente, keď už zákazník vidí čiastočne funkčné riešenie a dokáže si zrazu predstaviť ďalšie možnosti a funkcionality.

Vyzerá to náročne a že máte všetko predpripravené do detailov. Si takýto perfekcionista aj v súkromí? Či práve naopak?

Nemyslím, že som perfekcionista :) V súkromí rád varím, ale ešte sa mi nestalo, že by som dodržal recept :D

Máš nejakú svoju špecialitu vo varení alebo tajnú ingredienciu, ktorou prekvapíš?

Zbožňujem olivový olej a nešetrím ním :). Inak nemám žiadnu špeciálnu ingredienciu, rád experimentujem s novými kombináciami. Občas je z toho nové jedlo, ktorým ohúrim svoje okolie, no často to vypáli aj katastroficky. Zatiaľ ma to však neodradilo :).

VacuumLabs má zrejme vo svojich radoch viacero skvelých kuchárov, máte dokonca spoločné obedy, ktoré si sami pripravujete v The Spot.

Je to tradícia, ktorú začal už od prvopočiatkov spoluzakladateľ a bývalý člen firmy Martin Polačko. V ťažkých počiatkoch, keď sme mnohokrát pracovali 20 hodín denne, Martin vnímal ako svoje poslanie dvíhať morálku tímu a spoločné jedlo bol jeden z jeho nápadov.

Čo by si poradil začínajúcim startupistom, ktorí sa špecializujú na IT sektor, čomu sa vyhnúť v začiatkoch a na čo sa naopak zamerať?

Zabudnite, že prvé roky zarobíte nejaké peniaze. Púšťajte sa aj do projektov, na ktorých nič nezarobíte, získate tak aspoň cenné skúsenosti a referencie. Nájdite si skúsenejších mentorov, ktorí vás upozornia na riziká a poradia v ťažších situáciách. Nebojte sa osloviť aj úspešných ľudí s prosbou o pomoc, mnohí pamätajú na svoje začiatky a ochotne poradia. Ja viem, že začínať nie je jednoduché a veľmi rád pomôžem komukoľvek, kto má odvahu sa do toho pustiť.

Doplnujúca otázka: Najobľúbenejšia filmová postava?

Lorne Malvo pre jeho špecifický čierny zmysel pre humor :).
pozn.red. Hlavný hrdina úspešného seriálu Fargo.
www.imdb.com/title/tt2802850/

Ďakujeme za rozhovor a veľa úspechov!

Komentáre

Najnovšie