Dnes vám prinášame veľmi zaujímavý blog od Michala Trubana, NBA vo Websupport, športovca a taktiež častého porotcu na startupových súťažiach na tému ako vyhrať akúkoľvek startup súťaž. Nech sa páči, načerpajte inšpiráciu!
V roku 2011 sme s Nicereply.com vyhrali StartupAwards. Okrem toho som sam bol mnozstvo krat v roznych porotach (startupawards, startupwekendy, naposledy na demo day v startupyarde + kopec dalsich sutazi). Videl som stovky pitchov, prezentacii a mentorujem mnozstvo startupov. Vdaka tymto skusenostiam mam svoj vlastny pohlad a nazor na tieto sutaze a chcem s vami zazdielat aj zakulisne informacie. Co sa teda deje ked porota rozhoduje a ako to ovplyvnit?
Predtym vsetkym ako vam prezradim tie najtajnejsie tajomstva a cesty k uspechu, vam chcem povedat jedno: BIZNIS sa nerobi na prezentaciach a sutaziach. To, ci uspejete alebo neuspejete na nejakej sutazi nema s vasim biznisom nic spolocneho. Prave naopak. Sustredenie sa nato, ze chcem vyhrat nejaku sutaz moze byt velmi kontraproduktivne a oddaluje to vasu cestu k uspechu. K dokonalosti to dohanaju niektore startupy ktore si to cele pomylili a namiesto ziskavania klientov behaju z jednej prezentacie na druhu a uz niekolko ROKOV (ano ROKOV!!!) sa nepohli z miesta.
Vela ludom natom celom chuti to, ze mozu byt na podiu. Byt pred ludmi, prezentovat sa. Na chvilu sa citit ako superstar. Toto moze prist potom, ked nieco vybudujete a nie opacne. Velmi malo firiem, ktore boli uspesne v urcitych sutaziach su uspesne aj v real biznise. (nastastie Nicereply.com patri k tym uspesnym. Prave preto, ze najskor sme fungovali, zarabali a potom sli sutazit.)
Ono je to ako v superstar. Ked ste dobry, mate svoju kapelku a hrate si, postupne sa o vas ludia dozvedia a uspech sa dostavi. Ked nato nemate, snazite sa preskocit niektore fazy, dostat sa rychlo na vyslnie, ale este nato nemate a preto tam aj dlho nevydrzite. Cize rada c.1: spat k podnikaniu namiesto sutazenia.
Ale kedze viem (sam som si tym presiel), ze je to taka hrozne sexi pritazliva vec, vratim sa ja zas spat k pointe blogpostu. Ako teda uspiet na takychto sutaziach?
Hlavne musite pochopit kto su porotcovia / ludia ktori vas hodnotia?
Zvacsa ide o nejakym sposobom uspesnych ludi. (investorov, podnikatelov, startupistov, manazerov …) Vacsina uspesnych ludi neni uspesnych preto, lebo robia porotcov a teda nemaju cas na taketo blbosticky. Robia to kvoli PR, networkingu, prehladu, oddychu, ze ich to bavi, kvoli novej skusenosti atd..
Tak ale vyzera aj ich priprava. Vzdy sa so zaujimavosti pytam druhych porotcov este pred zacatim hlavnej sutaze, ci si prelistovali prihlasky alebo videli finalistov. 90% to nema cas robit (cest vynimkam) a nerobi to (vratane mna.) Ak si aj najdu niekedy cas, tak to zbuchaju za polhodku, cestou na sutaz. A vyzera to asi takto:
– pozrem zoznam finalistov (10sec)
– kliknem na prveho webku/prihlasku
– checknem webku, preskenujem prihlasku (30sec. max)
– urobim si velmi rychly zaver
– opakujem, kym neprejdem vsetky.
– nic si nepamatam :)
Z toho vyplyva: Robte prihlasky, webky aby zaujali do 10sec. a nejakym sposobom ihned zapamatovatelne. nikto tomu naozaj nevenuje ani 5minut, aby si prelistoval a precital vase prihlasky a webky, pokial ho nezaujme nieco na zaciatku (nazov), alebo sa nepohybuje v tom biznise.
Okej, predstavme si, ze ste boli vybrany do finale. Mate X minut na prezentaciu spolu so svojou konkurenciou. Odprezentujete to, porota sa dolezito odoberie do zakulisia rozhodovat o vitazovi.
Co sa deje v zakuli?
Na velmi malo sutaziach sa mi stalo, ze bol jednoznacny vitaz a doslo k rychlemu konsenzu. Vacsinou v zakulisi prebieha zvlastna dynamika, kde jeden aktivnejsi porotca ovplyvni nazor ostatnych. Pretoze ostatnym je to vacsinou naozaj jedno. Resp. maju 2-3 favoritov, ale malokedy sa tam stane nieco take, ze by sa porotca do niecoho zalubil a bil sa zato hlava nehlava.
Aby sa rozhodovanie pohlo, vyskrtaju sa failove projekty. O ktorych sa uz dalej vacsinou nikto nebavi. Tam odpadnu vzdy 2-4 projekty. Potom tam mame take jadro, z ktoreho moze niekto prekvapit a 2-3 projekty, ktore by to mohli vyhrat.
A prave v tej mnozine 2-3 projektov, pripadne niektory z toho jadra vyhrava ten, ktory dokaze presvedcit aspon jedneho porotcu o tom, ze by to mal vyhrat. Ostatni sa vacsinou pridaju, resp. im je to jedno a fakt sa tam nikto nechce hadat kvoli niecomu, co si ani nenastudoval a videl toho 10min. prezentacie :)).
Ak sa kvoli niecomu nevedia stale zhodnut. Napr. ze vsetky projekty su viac menej rovnaky fail :). Tak prichadza zvacsa k tomu, ze kazdy rozhodca ma X bodov a tie moze rozdelit medzi svoje projekty. Su rozne obmeny. Napr. kazdy ma jeden bod a ma vybrat jeden projekt, alebo mate 3,2,1 body a to rozdelite 3 projektom, alebo mate 10bodov a rozdelte si to ako chcete. Urcuje sa to vacsinou public. Potom sa to spocitava a ten co ma najviac hlasov vyhrava.
K tomuto vzasade dochadza bud po ukonceni, alebo velmi tesne pred ukoncenim limitu ktori mali rozhodcovia na rozhodovanie. Cize 99% casu sa tam rozoberaju veci zlava, zprava, zdola z hora a potom uz treba rychlo rozhodnut tak sa rychlo pusne na nejaky projekt a ten je ten STASTNY :)). Cize vasou ulohou je co najdlhsie ostat medzi projektami ktore sa rozhoduju a potom mat mrte stastie, aby porotca ktoremu ste sa pacili vy, bol viac asertivnejsi ako ten druhy, ktoremu sa pacil iny projekt ;)
Na zaklade coho sa rozhoduju? Resp. ako zvysit svoje sance, ze ma rovno nevyskrtnu a dostanem sa aspon do loterie a skupinky 2-3 ktore sa vyberaju?
Ako som spominal vyssie, kedze vacsina porotcov videla dany projekt prvy krat na prezentacii, maju strasne malo dat. V zakulisi vacsinou okrem premudreneho mudrovania rezonuju rozne temy a to, co hlavne rozhoduje je:
1. ci ste zrovna mali projekt z odvetvia ktore pozna niektory porotca (najlepsie ten aktivny). pripadne ci prave jemu riesite nejaky jeho problem – to mate na 90% vyhrate :). pretoze potom je vacsia sanca, ze ho pochopi a bude vyzdvihovat jeho dolezitost pre spolocnost a sancu na uspech v tvrdom konkurencnom svete.
+ ako nato: toto moc neovplyvnite. neviete vacsinou ovplyvnit kto bude v porote. je dobre spravit si research a skusit trosku cheatovat a upravit prezentaciu viac pre porotcov a ich background. prezentacie ja sales. upravte ho pre cielovku. a zasa ste blizsie k vitazstvu.
2. ci sa porotcom vizualne pacila vasa prezentacia / projekt. nemusime si nic nahovarat. obal predava. ked mate na rozhodnutie iba par minut a ziadne tvrde fakty, dojmy, sympatie, emocia je to jedine o co sa vedia porotcovia opret.
+ ako nato: spravte si brutalnu. ale brutalnu graficky vymakanu prezentaciu. niecim odlisnu. aby to zapadalo, aby tam bolo vidno kus majstrovstva. pamatajte: OBAL PREDAVA!!! podobne sa skuste postavit aj l samotnej prezentacii a jej profesionalnemu podaniu aj ked to je tazsie ak charizmu nemate v krvi ;)
3. ci porotcovia pochopili vas projekt. toto je velmi dolezite! naozaj sa mi to stalo na viacero sutaziach, ze sa porotci bavili o tom, ze vobec nevieme o com bol ten projekt a nikto to nepochopil.
+ ako nato: ukazat co najviac z produktu. pouzivat prirovnania. (je to nieco ako google maps, ale v zelenom.. ) otestovat si predtym prezentaciu na inych ludoch ktori o vasom projekte nic nevedia, ci to pochopili.
4. ci porotcovia uverili, ze z daneho projektu ktory ste prezentovali sa da vybudovat firma. ma potencial, buducnost atd.. ci to nepokladaju iba za nejaku feauture, lokalnu vec, alebo vec nerealnu, pripadne kopiu niecoho atd.. tu vsade stracate body
+ ako nato: prezentacia je sales. nato aby ste presvedcili porotcov, treba ukazat nejake super cisla. o vasom raste, pocte klientov, obrat. vacsina startupov na sutaziach ma ale take zufale cisla, ze sa to snazi zakryvat, pripadne si ich zverejnenim iba uskodi. lebo prave porotcom ukaze, ze je zlozite aby to fungovalo. a pridajte referencie. ukazte porotcom, kto uz vas produkt pouziva, ako je s tym spokojny atd.. samozrejme nikoho nezaujima nazor vasej mamy.
5. ci ste mali projekt ktory sedi do danej sutaze. na velmi vela sutaziach sa stane, ze sa tam vzdy ocitne par projektov, ktore su trosku mimo zamer danej sutaze. napr. sutaz o globalnych IT startupoch a su tam lokalne sluzby, pripadne nejaky food startup atd… to mozete mat projekt akolkolvek dobry aj vasa prezentacia moze byt strhujuca ale nemate sancu. vacsinou.
+ ako nato: ak nechcete marnit cas, nehlaste sa na sutaze, ktore su zamerane mimo vas projekt. (ak vam to niekde nedava nejaky iny zmysel)
6. ci ste nespravili nejaky velky fail pri prezentacii. toto 2 najvacsie, ktore stale a stale zazivam:
– nestihnete casovy limit. zatoto by som ruky a hlavu trhal. to je taky strasny fail, ze sa to neda prirovnat ani k nasim futbalistom. hlavne ked vas casovy limit zastavi vtedy, ked nedoukazujete cely produkt, alebo referencie, alebo obraty .. ciste peklo. smrt. nechat zhnit ;)
+ ako nato: vzdy si nacvicte prezentaciu tak, aby ste radsej skoncili o 2 minuty skor ako neskor
– nefunguje video. tolko krat som to uz videl, az mi je do plakania. prave video ma tu moc, ze vie ludi vyownovat, pretoze rychlo viete ten projekt ukazat v plnej krase. nikdy sa nan vsak nespoliehajte a vzdy majte backup plan.
+ ako nato: moja rada je, serte na video. za ten risk to nestoji. ak chcete zariskovat. majte video a hned ak to do par sekund nepojde, preskocte na svoj backup plan.
Zaver:
Aby som to zhrnul a vlastne cely tento blogpost zabil. To, ci danu sutaz vyhrate, alebo skoncite 2-3 je otazka dost velkeho stastia a nahody. Hlavne v skladbe poroty a potom rozhodujuceho procesu vnutri. Pretoze tam to naozaj nie je o tvrdych faktoch ale skor o emocii a prvych pocitoch. Ono sa ani nedaju tie projekty realne porovnavat a naozaj urcit, ktory je najlepsi. lotto.
Prave preto mam radsej samotne podnikanie a sport (beh, triatlon). Tam o vitazstve rozhoduju tvrde fakty a cisla. Venujte sa teda tomu, co mozete najviac ovplyvnit ;)
Článok bol pôvodne uverejnený na blogu Michala Trubana, NBA vo Websupport