Prejsť na obsah

Ako sa nahliada FIRM-ám INSIDE alebo FirmInside – nový slovenský pracovný portál, ktorý myslí úplne inak ako ostatní!

Pre množstvo Slovákov je hľadanie práce starou známou neobľúbenou činnosťou. Nie je to však z dôvodu, že by nechceli pracovať (väčšinou), ale preto, že doterajšie možnosti vyhľadávania neboli účelné a také, ako by si väčšina používateľov predstavovala. Navyše sa jednotlivé ponuky prác ani nejako výraznejšie neodlišovali a tak nemohli vyniknúť. Presne preto vznikol nový slovenský pracovný portál FirmInside, ktorý vám na hľadanie novej práce poskytne úplne iný pohľad ako doteraz.

FirmInside, ktorý vznikol len v januári tohto roka, prekopáva od základov to, ako sa firmy prezentujú a hľadajú svojich budúcich zamestnancov online. My sme sa s Viktorom ŠtefaňákomPeťom Výberčim, co-foundermi FirmInside porozprávali, aby sme o nich a ich plánoch zistili niečo viac.

Peter Výberči a Viktor Štefaňák z FirmInside

Peter Výberči a Viktor Štefaňák z FirmInside

Ahojte chalani, poďme pekne poporiadku. Ako vám toto celé napadlo? Prečo vlastne robíte to, čo robíte?

Viktor: Keď sme sa bavili s kolegami, známymi, spolužiakmi o tom, aké to je s hľadaním práce a ako sa firmy prezentujú, zistili sme, že nám tu niečo chýba. S Peťom sme sami pozerali, aká je situácia na trhu práce a narazili sme na jeden veľký problém alebo lepšie povedané: príležitosť.

Peťo: Prečo má väčšina firiem na webe len texty, služby a fotky pár členov tímu? Prečo sú všetky pracovné inzeráty plné textov, nekonečných podmienok, čo by som mal vedieť a prečo to nie je viac user friendly? My sme si povedali, že spravíme presný opak! A zároveň to okoreníme tým, že do toho zapojíme slovenské „love brands“ ale tiež i všetky tie dobré firmy a firmičky, ktoré sú cool, no vie o nich len istá úzka skupina ľudí. A poďme ich ukázať krajším, atraktívnejším spôsobom. Cez moderný web, plný fotiek, videií, firemnej kultúry a vráťme do hľadania práce emócie, život, radosť. Tak sme začali hľadať po nete, či také niečo funguje. Minimálne v okolí. Našli sme pár snáh, najmä v susednom Česku, ale stále to bolo také nedorobené.

A tak ste sa chopili príležitosti.

Viktor: Samozrejme! Povedali sme si: „super, je tu šanca, ideme do toho.“ Začali sme kresliť dizajn stránky, logo, vymysleli sme názov a tiež sme oslovili i prvé firmy, že „pozrite, čo máme.“ Keďže sme behali iba s A4 papierom zaliatym v tvrdom obale, ľudia na nás pozerali štýlom, „super idea, páči sa nám web, ozvite sa, keď bude hotový.“ To bol pre nás jasný signál, že je záujem a pustili sme sa do toho.

Určite to nebola prechádzka onou pomyselnou ružovou záhradou, však?

Peťo: Veru nie. Keďže nie sme programátori ani grafici, proces výberu tej správnej firmy bol dlhý, plný chýb a straty času. Po niekoľkonásobnom kreslení dizajnu, loga a zmene názvu, to konečne vyzeralo na finálny dizajn. To všetko však trvalo cca dva mesiace. Možno to bolo nakoniec i dobre, pretože chlapík, čo nám to mal kódovať, bol čudný a z celého projektu nenápadne vystúpil. Čiže sme opäť potrebovali nájsť toho správneho kódera a čas nás tlačil.

Viktor: Našťastie sme mali v šuflíku ešte jednu záchranu. Firmu, ktorú sme najprv odmietli. Tak sme otvorili šuflík a zavolali jej. Chalani z Diversity Group (DG) boli super, hneď sa projektu chytili a úplne zabudli, že sme ich kedysi odmietli! Kamarátka Mirka nám poradila zmenu názvu, tak sme ho vymysleli nanovo, dokonca aj s .com doménou a DG nám prekreslili logo. Ako bonus nám ich grafik spravil redizajn celého webu! J Keď sme ho videli prvý krát, zmohli sme sa iba na…WOW. Keďže sme ale stratili ďalšie dva mesiace, hnali sme chalanov do kódovania. Po kódení cez celú jeseň, sme sa 2.1. dočkali. Takmer všetky naše pripomienky boli zapracované a web išiel online najprv ako blog.

Peťo: Nasledoval teasing, oslovovanie firiem s ponukami, oslovovanie kamošov s prosbou, aby FirmInside šírili ďalej a veľa povzbudivých a podporných slov od profíkov a ľudí z „fachu“.

Viktor: Kým sa stránka kódovala sme samozrejme nespali a oslovili opäť staré známe firmy a firmičky a dohodli fotenie. Podarilo sa nám do tímu dostať TOP fotografa Vlada Škutu a boli sme ready. Ba viac ako ready. Náš prvý oficiálny launch firiem prišiel zhruba v polovici februára 2015. A všetko to začalo naozaj.

Peťo: FirmInside bolo LIVE, firmy pribúdali postupne a stále postupne pribúdajú. Žiadny exponencionálny rast. Zabraňujeme mu „naschvál“ sami, keďže chceme udržať našu nastolenú latku. Nechceme totiž portál zaplaviť všetkým možným, ale vyberáme naozaj to najlepšie čo doma na Slovensku máme. Každý kto je u nás na webe, musí prejsť úvodným „kolom“, kde sa stretneme s konateľom, majiteľom, manažérom či človekom, ktorý je za komunikáciu s nami zodpovedný. A zisťujeme či je ľudský, ako vyzerajú ľudia vo firme, či vyzerajú šťastní, nápomocní alebo motivovaní. Samozrejme, stále je to subjektívny názor troch ľudí a aj majster tesár sa utne. Ale snažíme sa o to, aby sa u nás objavili také firmy, ktorým môžeme to ako sa prezentujú i my sami uveriť.

BUBO

BUBO

Čo všetko sa vám podarilo od vášho januárového štartu spraviť?

Viktor: Podarilo sa nám toho celkom dosť! J Konečne máme dobrý web, za ktorý môžeme (myslím) dať s Peťom obaja ruky do ohňa. Samozrejme, sú ešte nejaké detaily a funkcionalita, ktorú ešte za chodu vychytávame a chceme rozvíjať ďalej. Pretože náš cieľ je jasný: byť špička v tom, čo robíme, poskytovať najlepšiu službu a vôbec servis okolo ako pre firmy, tak i pre tých, ktorí prácu hľadajú! Stále to nie je dokonalé, no poznáš to – Lean Startup a nedostatok zdrojov proste nepustia. Medzitým sa nám do projektu podarilo osloviť 30 firiem, prešli sme si dvoma pracovnými veľtrhmi, kde sme získali nové kontakty a skúsenosti a absolvovali mentoring s VC zo Silicon Valley! Máme už prvé pracovné pozície online a makáme ďalej. Prijali sme novú blogerku, nového člena tímu za kameru, aby bol používateľský zážitok čo najlepší.

Peťo: Posunuli sme sa teda o míle ďaleko.  Mame definovanú našu presnú hodnotu, dostali sme miesto v akcelerátore RubixLab, kde im dokonca pomáhame s výberom ľudí. Dostávame mentoring od pár ľudí z HR biznisu, ktorí sú „v hre“ viac ako 10 rokov a pripravujeme spojenie s firmou, ktorá nám pomôže zastrešiť a lepšie pokryť výber vhodných kandidátov.

Super, takže sa vám darí napredovať, tak to má byť! Vidíte prieniky s nejakými ďalšími projektami, ktoré (nie len) na Slovensku momentálne sú? KickResume, Localization Guru, InHiro…etc?

Peťo: O tomto sa s Viktorom častokrát rozprávame a sami rozmýšľame, ako by sme mohli spolupracovať alebo sa spojiť aj s našimi potenciálnymi konkurentmi. Chceli by sme vytvoriť jeden portál, ktorý by zlučoval funkcionalitu všetkých nových, súčasných HR portálov. Niekoľko našich konkurentov nás už aj oslovilo. Čiže odpoveďou na Tvoju otázku je, že spolupráci s inými startupmi, ktoré sa na Slovensku rozbiehajú, sa určite nebránime, skôr naopak!

Viktor: Sú tu portály na zdieľanie práce a ponúk, ktoré sa sústreďujú na kvantitu a je im jedno, kto odošle CV. My vidíme našu pridanú hodnotu skôr v kvalitnom obsahu, výbere firiem a kvalitnom spracovaní ich profilu. Pretože firma síce môže zdieľať svoju pozíciu na ďalších projektoch, no často je „lenivá“ a tento obsah ako fotky a videá nemá alebo si to nafotí na iPhone. Ale práve unikátne fotky a videá ju odlíšia od stáda. Video je navyše nový trend pre HR branding a rok 2015. A to robíme my, posilňujeme HR branding, hľadáme diamanty na slovenskom trhu a vybrúsime ich ešte viac. Aby človek neváhal či tam pracovať alebo nie, pretože v práci trávite minimálne 2/3 produktívnej časti dňa, to je dosť, nemyslíte? Takže vedieť dopredu, s kým, kde a pre koho budem pracovať je nesmierne dôležité. Na to tu je tu FirmInside, poskytne Ti pohľad do vnútra firmy.

PIANO

PIANO

Keď sa pozrieme na blízku budúcnosť, ste otvorení i firmám z ČR? Pozeráte sa i na ČR ako relevantný trh? Aká je Vaša stratégia v tomto smere?

Peťo: Náš prvotný zámer bol spustiť portál na Slovensku a zároveň sme chceli vyraziť aj na český trh. Ako každý startup, aj my sme v začiatkoch museli brainstormovať, zbierali sme informácie o našich potenciálnych konkurentoch a zopár sme ich našli. Preto sme si povedali, že FirmInside spustíme zatiaľ len na slovenskom trhu, a keď to tu bude fungovať, vyrazíme aj do zahraničia. Slovenský trh sme vnímali tiež ako vzorku, či budú mať  slovenské konzervatívne firmy o naše služby záujem. Do budúcna máme samozrejme veľké plány, už teraz hľadáme cesty, ako sa dostať za hranice formou franchisingu.

Stretli ste sa i s reakciou, že to čo prinášate tu netreba? Že „načo“ a podobne i od ľudí z fachu? XY HR ľudí mi napríklad povedalo, že jediné čo má nádej u nás skutočne fungovať a zarábať, je stará známa Profesia. S tým, že InHiro, Firminside a ďalší neprinášajú žiadnu skutočnú pridanú hodnotu a tak jednoducho neprežijú.

Peťo: Či FirmInside alebo iné HR startupy prinášajú alebo neprinášajú pridanú hodnotu, je ešte skoro hovoriť. Pravdupovediac, Profesiu nevnímame ako nášho priameho konkurenta, ale skôr ako partnera, pretože my sa uberáme iným smerom ako Profesia, my chceme pomáhať firmám vytvárať ich HR branding prostredníctvom reálnych fotografií ich priestorov, reálnych ľudí, zachytenia firemnej kultúry a emócií. Vďaka prezentácii môže firma osloviť pasívnych ľudí a tým získať najlepších ľudí na trhu či už prostredníctvom Profesia.sk alebo iných pracovných portálov. Preto sa snažíme, aby nás firmy vnímali ako partnera, ktorý im pomôže pri vytváraní ich HR BRAND-u, nie ako pracovnú agentúru alebo konkurenciu.

Ako to je s ďalšími členmi tímu? Spomínali ste fotografa, Vlada Škutu.

Peťo: Máme ešte externú blogerku a skúsenú HR-istku Katku z eGlu. Plus nový člen tímu, náš kameraman Igor.

GUTGUT

GUTGUT

Keď tak chodíte fotiť po firmách, s akými reakciami sa stretávate či už od zamestnancov alebo manažmentu? Ako vás ľudia vnímajú?

Peťo: Stretávame sa s rôznymi reakciami, ale väčšina ľudí je s tým OK. Niektorí sa stránia, či jednoducho sa necítia pred objektívom v pohode a tých nefotíme. Často sa čudujú, akú super výbavu si Vlado nosí a čo tam stále nastavuje :-). Veľa ľudí si myslí, že je to veľmi jednoduché: mám iPhone, cvaknem a hotovo – ale to je omyl. Keď chceš robiť niečo na profesionálnej úrovni, tak na to potrebuješ viac času a tiež trpezlivosť. Neuvedomujú si, že samotné fotenie je len prvá a kratšia časť procesu, často dvojnásobok času zaberie výber fotiek, retuš a celý post-processing. Ale v konečnom dôsledku potom pochopia, prečo to trvalo o trochu dlhšie, pretože dostanú TOP fotky ich firemných priestorov, ktoré často krát využívajú aj na interné účely. I vďaka Vladovi Škutovi a jeho profi práci nás vnímajú stále viac a viac ako skvelého partnera v HR brandingu.

Na záver tá obligátna otázka. Aké sú vaše plány na zvyšok roka 2015?    

Viktor: Momentálne brainstormujeme s ľuďmi z HR na rôznych zahraničných konferenciách, pretože chceme uľahčiť HR-istom proces pri výbere ľudí. Chceme, aby sa mohli na FIRMINSIDE spoľahnúť!

Komentáre

Najnovšie