Prejsť na obsah

Elevator pitch by sa dal voľne preložiť ako “prezentácia vo výťahu”, zďaleka sa ale neobmedzuje iba na túto situáciu. Vo vysoko procesných a podnikavých Spojených štátoch pozná slovo pitch každý už celé desaťročia, u nás jeho obdoba chýba – i to o niečom vypovedá. Ide o krátku obchodnú prezentáciu, ktorou sa snažíte presvedčiť druhú stranu. Dokonale premyslenú a pripravenú, mnohokrát len v niekoľkých minútach, v rôznych verziách a pre rôznych poslucháčov. Jednou z vrcholných disciplín je práve elevator pitch, ktorý má často len 30 sekúnd – tak akurát na to, aby ste zaujali dôležitého človeka, s ktorým sa ocitnete vo výťahu. Dokázali by ste za takú chvíľku vysvetliť svoj biznis?

Z nedávnej minulosti je známy príbeh českého startupu SlidesLive, ktorému sa podarilo získať investíciu od zakladateľa antivirového obra Avast vďaka dobre využitému náhodnému stretnutiu na letisku. Pokiaľ ale na niečo také nie ste pripravení, čím by ste začali? Čo by ste v obmedzenom časovom priestore vybrali ako to podstatné, čo naopak vypustili? O čo by ste žiadali? Dobre natrénovaný elevator pitch vám môže nielen pomôcť zužitkovať nečakanú obchodnú príležitosť, ale tiež si ujasniť, čo sú vlastne určujúce rysy vašej firmy a čo vás odlišuje od konkurencie, vedieť jasne povedať, čo potrebujete a kam so svojim biznisom mierite.

Ako na to

Tento spôsob prezentácie je obľúbený predovšetkým ľuďmi, ktorí potrebujú rýchlo predať dôležité myšlienky – projektoví manažéri, predajcovia, marketéri. Podnikatelia zas využívajú Elevator pitch k rýchlemu predstaveniu podnikateľského zámeru, keď usilujú o peniaze. Rizikoví investori totiž často posudzujú kvalitu tímu a jeho projektov práve podľa kvality prezentácie.

  • Cieľom je, aby poslucháč pochopil jadro myšlienky. Nezabiehajte do detailov.
  • Je potrebné ukázať aj osobnú vášeň a nadšenie. Väčšina investícií sú investíciami do ľudí.
  • Pomenujte konkrétny problém, ktorý pomáhate riešiť.
  • Ukážte, v čom môžete poslucháčovi prospieť, v čom je pre neho pridaná hodnota.
  • Jasne povedzte, čím ste jedineční a odlišní od konkurencie.
  • Vyhnite sa frázam a klišé, je to plytvanie časom a pôsobia neúprimne.
  • Pre ľudí z rôznych pozícií (financie, marketing, IT) potrebujete rôzne pitche.
  • Buďte prirodzení, neučte sa Elevator pitch od slova do slova.

Užitočné odkazy

StartupHelp – konkrétny elevator pitch na príklade českého startupu
ElevatorPitchEssentials.com – vysvetľuje napríklad takzvané “pravidlo deviatich C”
The Perfect (Elevator) Pitch – článok od Aileen Pincus, prezidentky Pincus Group
Bplan – video a pár rád pre elevator pitch

 

Článok bol v pôvodnom znení zverejnený na blogu Helios

Komentáre

Najnovšie