Kedysi dávno by ste investora len tak nenašli. Nebolo toľko možností, ani ľudí s dostatkom finančných možností. No dnes je situácia opačná. Ľudia sú ochotní investovať nemalé peniaze do začínajúcich projektov, ktoré majú veľký potenciál do budúcnosti.
Ak sa vám podarilo niekoho osloviť, a svojou prezentáciou presvedčiť, že práve vy ste ten správny projekt alebo startup, ešte sa neradujte. Síce mať vo vrecku niekoľko desiatok, možno až stoviek tisíc je pekné a povznášajúce, ale tak ako prišli, môžu aj rýchlo odísť. Ak by ste dali bežnému človeku do rúk milión Eur, s veľkou pravdepodobnosťou by ich minul a rýchlo o ne prišiel. Ak by ste ich dali skúsenému podnikateľovi, ten by ich vďaka svojim schopnostiam a mysleniu vedel znásobiť.
Rovnako by ste mali postupovať aj vy. Nielen míňať, lebo si to môžete (zatiaľ) dovoliť, ale aj investovať do vecí, ktoré vám túto investíciu dokážu vrátiť. Investor sa síce môže o svoje financie podeliť, ale určite vám kohútik s peniazmi zatvorí, keď uvidí, ako sa jeho investície míňajú v nenávratne. Aby ste si ho aj udržali, prípadne neskôr dokázali získať ďalších, potrebujete im ukázať, že práve váš projekt vie vysedieť zlaté vajcia.
Čo najskôr vytvorte proces na získanie platiacich zákazníkov
Úspešné podnikanie akéhokoľvek druhu sa dá zhrnúť jednoduchou matematikou. Zaplatíte X eur za reklamu a ďalšie náklady spojené s prevádzkou, a získaní zákazníci by vám mali priniesť minimálne X+1 eur. Inými slovami, náklady na reklamu a prevádzku by nikdy nemali byť vyššie, ako výnosy z predaja. Úspešný biznis preto stojí na platiacich zákazníkoch. Bez nich je to ako neustále investovať, ale nikdy nevidieť výnos.
Robte len to, čo funguje
Toto je jedna z vlastností úspešných startupov. Zameriavajú sa na veci, ktoré majú výsledky. Nerobia niečo len preto, lebo to robí aj konkurencia. Je fajn, keď kopírujete. Ale keď už kopírujete, kopírujte to, čo funguje. Nie chyby.
Nie je problém preinvestovať tísíce eur v televízií, v rádiu, v Google alebo na Facebooku. Alebo drahými PR článkami na najnavštevovanejších portáloch. Ale čo máte z toho, keby ste namiesto svojej cieľovej skupiny oslovili úplne nerelevantné publikum?
Ak by ste mali aplikáciu pre firmy, ktorá im pomáha udržiavať prehľad o ich zákazníkoch, na Facebooku by ste asi účinne firmy neoslovili. Neznamená to, že by ste sa mu mali úplne vyhnúť, ale v začiatkoch to môže byť zbytočná investícia. Na oslovenie firiem by sa vám viac mohlo oplatiť vybudovať tím skúsených obchodníkov, ktorí by firmy priamo oslovovali.
Vyťažte maximum z toho, čo funguje viac
Síce nasledujúce pravidlo je už často opakované, ale ako sa hovorí: Opakovanie je matkou múdrosti. Niekedy si len musíme pripomenúť to, čo už dávno vieme.To pravidlo je 80/20. Ako asi viete, 20 percent vašich aktivít prináša 80 percent výsledkov. Platí to snáď všade bez ohľadu na oblasť. Aby sme si však iba neopakovali, prezradíme vám, ako toto pravidlo posunúť na vyšší level.
Predstavte si, že máte firemný blog, cez ktorý získavate emailové kontakty na potenciálnych zákazníkov a zároveň viete, že blog je vašimi 20 percentami. Lenže získavať emailové kontakty môžete napríklad cez prihlásenie sa na odber newslettera, výmenou za hodnotné ebooky alebo vzdelávacie videá.
Ak by ste testovali, ktorý z týchto spôsobov má najväčšiu účinnosť, mohli by ste sa v budúcnosti zamerať viac na jeho ďalšie vylepšenie. Napríklad, zistili ste, že na newsletter sa prihlasuje veľmi málo ľudí, ale váš ebook sa teší mnohým čitateľom. Potom viete, že by mohlo byť lepšie zamerať sa na písanie a propagovanie nového ebooku.