Poznáte ich. Možno ich aj deň čo deň využívate. Menia a zlepšujú naše životy. Reč je, samozrejme, o skvelých podnikateľských nápadoch. Odkiaľ sa ale berú? Je to náhoda alebo dobre premyslený proces?
Peter Drucker, špičkový guru manažmentu, vo svojej knihe Innovation and entrepreneurship popísal niekoľko spôsobov, ako sa rodia inovácie. A áno, bola medzi nimi aj náhoda. Jednoducho povedané, nečakaný príchod nápadu, ktorý nikto nečakal. No popísal v nej aj 6 ďalších spôsobov, odkiaľ sa rodia nápady na skvelé produkty. Takže čo z toho vyplýva? Že na to existuje postup, ako nápady objaviť.
Všimli ste si posledné slovo? Objaviť. Pretože podnikateľské nápady sú hlavne o objavovaní. Teraz už bez zbytočných omáčok, poďme zistiť, odkiaľ ich môžete získať aj vy.
Nezhoda
Nezhoda znamená zamerať sa na nesúlad medzi tým čo je, a tým, čo sa tvrdí alebo by mohlo byť. Veľa firiem hovorí, aké sú ich produkty a služby skvelé, prvotriedne a špičkové. A potom príde jeden zákazník a zistí, že to tak vôbec nie je. A práve tento nesúlad je príležitosť, pretože ten jeden zákazník nemusí byť sám.
Ak máte podnikateľského ducha a vyznáte sa v nejakej oblasti, choďte sa pozrieť ku konkurencii. Vypočujte si čo hovoria a zažite, čo robia naozaj. Je tam nesúlad? Niečo vám chýbalo? Dalo by sa niečo urobiť lepšie? Tieto otázky sú prvým zdrojom skvelých podnikateľských nápadov.
Nový proces alebo úprava existujúceho procesu
Veľa veľkých firiem funguje na procesoch. Veľa firiem ich ani nemá. A v tomto je vaša príležitosť. Spočíva buď vo vylepšení existujúceho procesu alebo navrhnutí ešte neexistujúceho.
Práve takto vzniklo veľa online aplikácií najmä pre obchodníkov a marketérov, ako napríklad Hubspot alebo Salesforce.
Nové vedomosti a technológie
Viete, ako vzniklo auto? Nebol to náhly objav. Najskôr prišiel vynález gumy a pneumatiky, potom spaľovacieho motora. Tieto objavy dali priestor tomu, aby sa postupom času spojili a vzniklo z toho auto.
Rovnako fungujú aj nové produkty alebo služby. Hudbu, ktorú počúvate vo svojom mobile alebo iPode ste kedysi nemohli. Dnes sa to dá najmä vďaka digitalizácii. Vďaka čomu môžete mať vo svojom vačku niekoľko tisíc piesní.
Pravidelne sledujte vývoj v technológiách, výskume a vede. Nikdy neviete, na čo narazíte, čo by vám mohlo pomôcť prísť s novým a lepším objavom, ktorý trhu ponúknuť.
Zmeny v správaní a postojoch
Zákazník je v predajnom procese kráľ. On rozhoduje čo chce a čo nie. Keď zmení svoje preferencie, veľmi nim reklamné kampane nepohnú. Napríklad, keď niekto pravidelne jedol fastfood a teraz sa chce začať zdravšie stravovať, bude chcieť výživnejšie jedlo, z ktorého nepriberie. Vznikla tak nová potreba ľudí a tým aj úplne nový trh.
Toto využili prevádzky, ktoré varia jednoduchí a zdravé jedlá a začali tak konkurovať veľkým fastfoodom od McDonaldu, cez KFC, po Burger King. Spozorovali, že ľudia začali premýšľať nad tým, čo si dajú do úst a čím plnia svoje telo. Síce teraz už ich rast nie je taký rýchly, ale stále sú ukážkovým príkladom, ktorým sa môžete inšpirovať.
Poznáte aj nejaký iný zdroj? Máte svoju vlastnú skúsenosť? Podeľte sa s ňou dole v komentároch.