Prejsť na obsah

Najväčšia podnikateľská súťaž na Slovensku, ktorej cieľom je propagovať podnikanie medzi mladými ľuďmi a pomáhať meniť ich nápady na biznis, vybrala najlepšie projekty tohto roku. Ukázalo sa pritom, že na Slovensku nie je núdza o zaujímavé nápady a namakané tímy. Medzi 320 prihlásenými boli napríklad startupy ako bezdrôtový systém na ovládanie elektrických zásuviek, personalizované spravodajstvo, obojstranná fľaša na nápoje, úplne nový typ svetla na bicykel alebo najmenší nabíjací USB kábel na svete.

Práve posledný menovaný startup CulCharge z dielne mladých inovátorov z Piešťan si nakoniec odniesol cenu investora. Uspel aj na crowdfundingovom portáli IndieGoGo, kde chcel od ľudí získať 15 tisíc dolárov, ale nakoniec vybral viac ako 100 tisíc. Hlavnú cenu a zároveň cenu verejnosti získali študenti informatiky s logopedickou počítačovou hrou Speekle. Ocenenie za bratislavský nápad roka si odniesli mladí dizajnéri s detským nábytkom villo.in. Porota posudzovala najmä originalitu a inovatívnosť, realistickosť nápadu, jeho biznis model a dlhodobý trhový potenciál. Na videá predstavujúce všetkých finalistov sa môžete pozrieť tu.

Speekle

Speekle

“Napriek tomu, že ide iba o druhý ročník súťaže vidíme, že záujem mladých ľudí podnikať rastie. Prihlásilo sa takmer o 20 percent viac projektov. Tie mali v porovnaní s prvým ročníkom nielen vyššiu kvalitu a podnikateľský potenciál, ale zvýšil sa i podiel projektov v oblasti služieb a v oblasti médií a reklamy v porovnaní s dominanciou IT projektov v minulom roku,” povedal Ján Solík, predseda Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

Štruktúra prihlásených projektov bola pomerne rôznorodá. Najviac ich bolo z oblasti služieb (27 %) a  IT (23 %) . Takmer dve tretiny prihlásených majú podnikateľské nápady, ale zatiaľ nepodnikajú – z nich 24 % sú študenti, 25 % zamestnanci a 11 % nezamestnaní. Tretina prihlásených sú mladí podnikatelia. Viac ako polovica projektov je vo fáze prípravy zámeru alebo prípravy na štart podnikania. Druhá polovica projektov svoj produkt už vyvíja, má vyrobený prototyp alebo je už na trhu. Najsilnejší v podávaní prihlášok bol Bratislavský kraj (27 %), ostatné kraje boli percentuálne zastúpené v rozsahu 8 až 12 %.

Ak sa vám teda zdá, že slovenské podnikanie stagnuje, Podnikateľský nápad roka i blížiace sa Startup Awards dokazujú, že to tak rozhodne nie je a že aj na Slovensku sa nájdu podnikaví a šikovní mladí ľudia so zaujímavými nápadmi.

Článok bol v pôvodnom znení zverejnený na blogu Helios

Komentáre

Najnovšie