Máte svoju víziu a myšlienku? Skvelé. Ale zrealizovať ju, na to potrebujete mať niekoľko kľúčových schopností.
Áno, úspešné startupy majú skvelý produkt, skvelý marketing, mnoho nasledovateľov. Ale, to dosiahli len vďaka schopnému tímu a zakladateľovi. Ak by ste na ich miesto dosadili neskúsených ľudí, rýchlo by startup vedeli potopiť. Hoci by stále ponúkali skvelý produkt. Bez potrebných schopností by ďaleko nezašli. Ktoré to sú a prečo by ich mal každý startupista, ktorý chce byť úspešný, čo najskôr rozvíjať?
Schopnosť sústrediť sa
Neschopnosť sústrediť sa dlhodobo na jednu vec je hlavnou príčinou, prečo veľa ľudí nedotiahne veci dokonca. S niečím začnú, ale okamžite ich upúta niečo iné a zabudnú pracovať. Raz pozerajú emaily, o minútu na to článok na nejakom blogu a o dve minúty už sú na Facebooku a strácajú čas pozeraním statusov. A čím viac trieštia svoju pozornosť, tým dlhšie im bude niečo trvať dokončiť. Alebo sa opäť dokopať do práce.
Vedieť si stanoviť priority
Okrem toho, že sa potrebujete vedieť sústrediť dlhodobo na jeden cieľ, potrebujete si stanoviť aj priority. Nie všetky veci sú rovnako dôležité a prinesú rovnaké výsledky. Napríklad v začiatkoch by mal byť vašou prioritou marketing, čo najskôr získať platiacich zákazníkov, byť rentabilný a zostaviť správny tím. Výber priestorov je druhoradý. Veľa úspešných firiem vyrástlo doslova z garáže.
Zvládanie neistoty
Keď sa do niečoho len púšťate, väčšinou viete čo chcete. Máte svoju víziu. No cesta k nej nie je priamočiara. Často nevidíte za roh a do cesty môžu popadať prekážky. To vie odradiť mnohých nádejných startuperov so silnými myšlienkami, ktoré majú reálnu šancu na úspech. Pamätajte si, že ak by veci, ktoré stoja za to, boli jednoduché, veľa ľudí by dosahovalo lepšie výsledky. No úspech málokedy chodí na zlatom podnose.
Schopnosť predať sa
Reklamný mág David Ogilvy kedysi povedal, že v dnešnom svete sú kreatívne nápady zbytočné, ak ich neviete predať. A táto pravda dnes platí možno ešte viac ako v 20. storočí. Konkurencia je veľká a lepšie to nebude. Ak sa jej nebude dariť, na jej miesto môže prísť ďalšia. Čo rozhoduje je vaša schopnosť predať sa lepšie ako všetci ostatní.
Riešenie problémov
Nech si veci akokoľvek naplánujete, vždy sa vyskytnú problémy. Nič nie je dokonalé a ľudské plány už vonkoncom nie. Najmä v dnešnej dobe, kedy sa podmienky veľmi rýchlo menia a potreba vyriešiť nejaký nečakaný problém je samozrejmosťou. Nie výnimkou.
Komunikácia a práca s ľuďmi
Žiadny úspešný biznis nie je práca len jedného človeka. Budete potrebovať pracovať so zákazníkmi, obchodnými partnermi aj zamestnancami. To znamená rôzne typy ľudí na dennom poriadku. Ak tomu nebudete vedieť prispôsobiť svoj štýl komunikácie, nezvládnete konflikty alebo nebudete vedieť vychádzať s ľuďmi, ďaleko sa váš startup nedostane.
Vidieť príležitosti
Úlohou zakladateľa startupu nie je len určiť základnú víziu a smerovanie, ale aj držať kormidlo pevne v rukách. Sledovať trendy a nové smery, aby v správny čas vedel nastaviť nový kurz. V dnešnom svete majú produkty krátku životnosť a treba neustále inovovať. Ak to nedokážete, úspech bude len dočasný.
Networking
Stretávať nových ľudí nemusí byť pre všetkých práve najobľúbenejšia činnosť. Najmä pre introvertov. Síce úspech viete dosiahnuť aj bez kontaktov, ale s nimi vám to pôjde oveľa ľahšie, pretože ľahšie spoznáte potenciálneho investora, zákazníka, alebo mentora. Bez kontaktov pred vami ostanú mnohé dvere zatvorené a budete ich musieť otvárať omnoho ťažšie. Ale! Správny kontakt vám ich vie v správny čas otvoriť.