Sociálne média ako Facebook, Instagram či Twitter sú pre personalistov zdrojmi na spoznanie určitého kandidáta. V médiách neustále kolujú smutno – úsmevné správy o tom, ako ľudia kvôli svojim príspevkom na sociálnych sieťach prišli o svoju prácu. Aké zvyky vás teda môžu pripraviť o vaše miesto, a je lepšie sa im vyvarovať? Pozrite si 6 tých najbežnejších.
1. Ohováranie zamestnávateľa či kolegov
Ak si myslíte, že váš včerajší status na Facebooku s hashtagom #nenávidímsvojuprácu je celkom nevinný, ste na omyle. Rovnako ohováranie vašich súčasných či minulých kolegov a zamestnávateľa poskytuje vášmu potenciálnemu zamestnávateľovi nie práve pozitívny pohľad na vás a vám prináša iba zlú reputáciu. Výskum Career Builder ukázal, že 36% uchádzačov bolo neprijatých práve pre ohováranie. Ohováranie zamestnávateľa na verejnosti vrhá na vás zlé svetlo, pretože recruiter môže pochybovať o tom, či ste tímový hráč, ktorý bude podporovať nového zamestnávateľa. Koniec koncov, ak ste mali výčitky vo vašom predošlom zamestnaní, zamestnávateľ si kladie otázku: „Čo by uchádzača zastavilo spraviť niečo také znova v budúcnosti?“ Ľudia prostredníctvom sociálnych médií často ventilujú svoje frustrácie. O svojich zamestnávateľoch či kolegoch by ste mali verejne rozprávať iba v dobrom. V opačnom prípade budete musieť znášať dôsledky.
2. Nebuďte príliš osobní
Čisto teoreticky by ste mali byť schopní sociálnym sieťam naservírovať osobné informácie o vašich záľubách. Nebojte sa, zamestnávatelia s vami neprestanú rátať iba pre vašu vášeň vo fotkách rozkošných mačiatok. Avšak zdieľanie niektorých osobných údajov môže mať negatívne následky. Napríklad náboženstvo. Podľa štúdie Carnegie Mellon z roku 2014, ktorá analyzovala ako je prijímanie uchádzačov ovplyvnené tým, čo o nich našli zamestnávatelia na internete, objavili signifikantnú diskrimináciu moslimov vzhľadom k uchádzačom vyznávajúcim kresťanstvo. Nedovoľte zamestnávateľovi aby bol predpojatý voči vášmu vierovyznaniu, preto je vhodnejšie, ak túto informáciu o sebe na sociálnych sieťach nezverejníte.
Ďalšou horúcou informáciou, o ktorej nie je vhodné sa zmieňovať pred všetkými je práve tehotenstvo. Štúdia Univerzity v Houstone zistila, že tehotné uchádzačky boli zamestnávateľom diskriminované viac ako iné, napríklad predčasne ukončeným pohovorom, odmietavým výrazom či zvrašteným obočím. Zamestnávatelia však nemôžu legálne brániť ľuďom v práci kvôli týmto dôvodom. Zdieľanie osobných príspevkov, či už ide o náboženské témy alebo momenty z rodiny patria k tým, ktoré jednotlivca robia pyšným a silnejším. Rozhodne si dvakrát skontrolujte nastavenia vášho súkromia, aby si vaše veľmi súkromné príspevky mohli pozrieť iba vaši najbližší.
3. Rozporuplné príspevky: klamať sa neoplatí
Takýchto prípadov sú tisíce: uchádzačka musela opustiť svoju prácu, kvôli zraneniu z autonehody a neschopnosti vrátiť sa po dovolenke do práce. Krátko potom manažér našiel fotky kandidátky ako lyžuje na vodných lyžiach. Alebo zamestnanec oznámil šéfovi, že ostáva doma, lebo sa necíti dobre a ten istý šéf neskôr našiel status zamestnanca o tom, ako si včerajšiu noc dokonale užil a ako svojho šéfa oklamal. Čo myslíte, pracuje tento zamestnanec v danej spoločnosti? Preto je veľmi dôležité, čo v skutočnosti na internet vypustíte. A to či už ide o text alebo fotografie.
4. Gramatické chyby
Koho skutočne zaujíma, či skutočne ovládate pravopis alebo či viete, aký je rozdiel medzi vývinom a vývojom? Správne, manažérov, ktorí vás prijímajú. Vyše 66 percent recruiterov odmietlo kandidátov pre ich nedostatočnú pozornosť voči gramatickým pravidlám. Preto dvakrát si váš príspevok pozrite, či náhodou neobsahuje nejakú gramatickú chybu. Ak píšete blogy prípadne články, nechajte si príspevky buď skontrolovať nezávislou osobou alebo použite na kontrolu tzv. „spellchecker„.
5. Obsah, ktorý by nemal vidieť každý. Napríklad váš šéf
„Jeden vulgarizmus alebo obrázok s drinkom ma nerozhodí z presvedčenia, že ste pre nás ten pravý uchádzač“, hovorí personalista. Avšak ak je fotiek, na ktorých ste spoločensky unavený viacero, personalista zrejme začne uvažovať, či štýl vášho života nebude mať vplyv na váš pracovný výkon. Skúste sa vcítiť do kože recruitera. „Ak by ste videli takýto profil, ako je ten váš, prijali by ste vás?“ Pre istotu, skúste svoje meno „vygoogliť“. Zistíte tak, s akým obsahom a stránkami sa spája vaše meno. V prípade, že nájdete obsah, ktorý si želáte aby ho radšej nikto nevidel, skúste požiadať administrátora stránky o jeho zrušenie.
6. Nedajte sa nachytať
28% zamestnávateľov vynechalo vo výberovom konaní kandidátov, ktorí v diskusiách uvádzali diskriminujúce a znevažujúce komentáre o rase, pohlaví či náboženstvu. Pamätajte na to, že pre váš čierny humor nemusí mať zamestnávateľ sprvu pochopenie a váš príspevok pochopí úplne inak. Ak nechcete na internete vyzerať ako hlupák, riaďte sa nasledovným pravidlom: „Na internete môžete byť kýmkoľvek. Buďte tou osobou, na ktorú budete hrdí“.