O tom, že samojazdiace (autonómne) autá sú budúcnosť už zrejme počul každý. Avšak budúcnosť sa približuje čím ďalej tým viac, o čom svedčia aj nové minivany spoločnosti Google, ktoré zavítajú na cesty už o pár týždňov.
Waymo je americký startup, zameriavajúci sa na oblasť autonómnych vozidiel, ktorý koncom minulého roka vzišiel z projektu samojazdiaceho auta spoločnosti Google. Práve prostredníctvom Wayma vypustí Google už koncom tohto mesiaca na cesty samojazdiace hybridné minivany Chrysler Pacifica. Minivany bude možné vidieť zatiaľ len na cestách v kalifornskom Mountain View a arizonskom Phoenixe, kde za posledné roky najazdili autonómne SUV-čka Lexus od Googlu tisícky kilometrov.
Waymo tvrdí, že ich unikátnosť spočíva v tom, že všetku technológiu, ktorá ich autá dokáže doviezť až domov, si vytvárajú sami. To znamená, že si vyrábajú vlastné kamery, senzory a mapovacie technológie, namiesto ich kupovania a montovania do áut. Tento postup im umožňuje vyššie kontrolu nad autonómnym hardévrom a taktiež markantne znižuje cenu celého systému. CEO startupu Waymo John Krafcik sa pred pár dňami pri premiére samojazdiaceho Waymo minivanu na autosalóne v Detroite vyjadril, že postavením ich vlastných LIDAR senzorov ušetrili až 90% nákladov. To znamená, že keď Google v roku 2009 nakúpil senzory za 75 000 dolárov, Waymo to aktuálne stojí len 7 500 dolárov.
Cena LIDAR senzorov však išla rokmi taktiež dole. Spoločnosť Velodyne, ktorá je top dodávateľom senzorov LIDAR, ich aktuálne predáva za 7 999 dolárov. Vytvorením vlastných senzorov však získa Waymo možnosť nastaviť celý systém podľa svojich potrieb. Krafcik taktiež poznamenal, že Waymo vytvorilo až dva druhy LIDAR senzorov. Jeden na krátku vzdialenosť, ktorý monitoruje ľudí a objekty blízko auta a druhý na vysokú vzdialenosť, ktorý vie zaznamenať aj malé objekty v diaľke. Cieľom Wayma je zrejme dodávať kompletné systémy automobilkám na tvorbu ich vlastných autonómnych modelov.
Podľa portálu The Verge sa povráva aj o tom, že Waymo a Chrysler uvažujú o vytvorení vlastnej autonómnej prepravnej služby, ktorá by konkurovala spoločnostiam ako Uber alebo Lyft. Využívať by mohli mapovaciu službu Waze spoločnosti Google. V decembri 2016 Google pripustil, že namiesto práce na stavbe vlastného auta sa zameria na tvorbu a vylepšenia hardvéru a softvéru potrebného pre bezchybnosť svojich samojazdiacich áut. Google však zrejme na svojich autonómnych vozidlách bez volantu a pedálov bude časom ďalej pracovať. Ako John Krafcik dodal, “Waymo nie je automobilka. Nechceme robiť lepšie autá, našim cieľom je vytvárať lepších šoférov.” Bude teda rozhodne zaujímavé sledovať, čo no nám Waymo a Google prinesú v budcúnosti :)