Dnes zverejnilo The Startup Studio, ktoré patrí pod KPMG, dalo by sa povedať výročnú správu o slovenskom startupovom ekosystéme za rok 2014. V Startupers.sk sme pre vás vybrali tie najzaujímavejšie informácie týkajúce sa slovenských startupov z tejto viac ako 80 stranovej správy. A niektoré informácie stoja skutočne za to!
Informácie v správe sú zložené z postrehov a odpovedí ľudí z celého slovenské startupového prostredia. Zloženie respondentov bolo skutočne pestré.
Taktiež netreba zabúdať na vek respondentov, výsledkom je, že v slovenskom startup prostredí sú najpočetnejšie zastúpení tí vo veku 25 až 34 rokov, zatiaľ čo v USA je priemerný vek ľudí začínajúcich s vlastným biznisom až 40 rokov.
S ohľadom na vzdelanie má viac ako tri štvrtiny účastníkov prieskumu ukončené minimálne vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa. V USA je to napríklad len 43%.
A toto sú odbory, v ktorých respondenti vyštudovali. Dominuje zameranie na IT a biznis, čo je skvelý základ pre úspešný startup.
To čo sa očakávalo sa aj potvrdilo, slovenský startup ekosystém potrebuje ženy! :)
Počet founderov v startupoch býva rôzny, ale na Slovensku sú to najčastejšie 2-3 founderi.
Ako vyzerá bežný slovenský startup? Vďaka grafu nižšie je odpoveď jasná, najbežnejší na Slovensku je hardvérový startup.
Jedna vec je jasná, mnoho slovenských startupov sa pohybuje ako keby v začarovanom kruhu a preto sú niekedy aj po dlhšom čase stále kvázi na začiatku.
Nižšie sú najbežnejšie dôvody, prečo slovenské startupy (ešte) nezarábajú, keď nezarábajú. Avšak zaujímavé je, že až 50% slovenských startupov zarába, aj keď až 83% z nich menej ako 100 000 € ročne.
Štatistika počtu zamestnancov výraznejšie prekvapenie nepriniesla. Je potešujúce, že až 78% slovenských startupov má aspoň jedného zamestnanca.
Skvelou informáciou však je, že za posledný rok viac ako polovica slovenských startupov navyšovala počet zamestnancov.
Slováci sú veľmi dobrí v šetrení, aj z mála si dokážu niečo odložiť, preto sú takmer až tri štvrtiny slovenských startupov financované z vlastných peňazí.
Pre niekoho je možno prekvapujúce, že financie sú dôležitým motívom pre startupovanie len pre 43%, až pre 89% to je túžba spraviť niečo nové a 57% chce zmeniť odvetvie v ktorom podnikajú (a možno aj svet :) ) Takto vyzerajú očakávania ich tržieb.
Takmer polovica našich startupov však plánuje v najbližšom roku zamestnať 2-3 ľudí, čo je celkom potešujúca informácia, ktorá taktiež podčiarkuje vysoký potenciál startupov.
A čo hovoria slovenské startupy na expanziu do zahraničia? Viac ako polovica by bola za! A 80% z nich rozšírenie svojho biznisu aj do iných krajín skutočne plánuje.
Až 4 pätiny opýtaných by premiestnilo svoj startup kvôli vstupu na zahraničné trhy a prílivu nových zákazníkov. Bohužial až tretina by to spravila kvôli daňovým a legislatívnym výhodám.
A keby mohli expandovať, kam by to bolo? USA, Kanada a Veľká Británia/Írsko, dá sa povedať, že celkom očakávané destinácie. Viac šokovalo že nám blízke trhy západnej a severnej Európy, na ktorých by sa mohli pomerne skôr uchytiť zaujímajú len zlomok startupov.
Nasledujú silné stránky slovenských startupov, potešujúca je hlavne úroveň technických vedomostí našich startuperov.
Pre objektivitu samozrejme treba uviesť aj tie slabšie, na ktorých by mali slovenské startupy popracovať, napríklad taká expanzia do zahraničia.
Na záver je tu štatistika najpotešujúcejšia, je to jasné, slovenské startupové prostredie ide hore, preto by nás na Slovensku mohla čakať svetlá startupová budúcnosť, držme si palce! :)
Kompletnú správu o slovenskom startupovom ekosystéme za rok 2014, ktorú sa určite oplatí si celú preštudovať, nájdete na http://www.kpmg-studio.sk/publications/KPMG_Startup_Survey_2014.pdf .