Prejsť na obsah

Obchod roka je tu! Facebook kupuje WhatsApp za 19 miliárd dolárov!

Nedávno mnoho ľudí krútilo hlavami, keď sa Facebooku nepodarilo kúpiť kalifornský startup Snapchat za ponúkané 3 miliardy dolárov. Toto odmietnutie však Marka Zuckerberga zrejme nenechalo chladným a tak pred pár hodinami obletela svet správa, že Facebook kupuje najpoužívanejšiu chatovaciu aplikáciu sveta WhatsApp. A to rovno za 19 miliárd dolárov, pri ktorých tie 3 miliardy ponúkané Snapchatu vyznievajú naozaj smiešne. Facebook to oznámil vo svojej tlačovej správe aj s dôvodmi, ktoré ho k obchodu viedli. Obchod si údajne Mark Zuckerberg a CEO WhatsAppu, Ukrajinec Jan Koum dohodli na valentínskej večeri u Zuckerbergovcov pri jedení jahôd v čokoláde. Celkom zaujímavý námet na film:)

Doteraz najväčší nákup v tomto roku spravil Google, keď kúpil startup Nest za 3,2 miliardy dolárov. Včerajší nákup však niekto len tak neprekoná. Facebook zaplatí 4 miliardy v hotovosti, 12 miliárd v akciách a 3 miliardy v akciách s obmedzeným prevodom pre zamestnancov WhatsAppu ako motivácia, aby pre Facebook zostali pracovať aspoň 4 roky, po ktorých bude možné aj tieto akcie previesť. Keď sme už pri zamestnancoch, WhatsApp ich má len 50, z čoho je 32 vývojárov. Marketérov by ste tam hľadali márne, WhatsApp si pripisuje zhruba milión nových používateľov denne len vďaka odporúčaniam ich známych. Zaujímavé je, že ak by k tomuto obchodu náhodou z dôvodu neschválenia úradmi neprišlo, WhatsApp aj tak dostane miliardu dolárov v hotovosti a k tomu miliardu dolárov v akciách.

Dôvodov na kúpu bolo viacero, napríklad 450 miliónov používateľov WhatsAppu, z čoho až 70% ho používa denne a v neposlednom rade taktiež fakt, že počet správ denne odoslaných prostredníctvom tejto služby sa už rovná počtu denne celosvetovo poslaných SMS správ. WhatsApp by mal pokračovať podobne, ako to bolo pri akvizícii Instagramu (1 miliarda dolárov). Jan Koum, ktorý sa stane členom dozornej rady Facebooku však na firemnom blogu tvrdí, že WhatsApp zostane aj naďalej bez reklamy, čo je zaujímavé, keďže práve reklama je základným monetizačným prvkom Facebooku, ktorý sa snaží zabudovať do každej zo svojich služieb. Symbolický poplatok 1 dolár ročne, ktorý sa účtuje po prvom roku používania zostane podľa Kouma v platnosti aj naďalej.

Komentáre

Najnovšie